ja ubfrar hur man gör en Reläbaserad chockladdare
ja ubfrar hur man gör en Reläbaserad chockladdare
ja ahr hittat ritningen på en minimal stungun på internet. jag undrar ifall nån har gjort en sånhär, om kan förklara lite mer innegående hur det funkar? http://nf3a.wiki.nu/cgi-bin/skola.pl?ac ... (Stun_Gun)
(det är verision 1.0 ja menar)
ja skulle va så j*kla tacksamm ^^
(det är verision 1.0 ja menar)
ja skulle va så j*kla tacksamm ^^
ahh....Swedish Infomania det väcker gamla minnen
I stort sätt så kan allt förklaras med följande formel:
v(t) = L*di(t)/dt
dvs. Spänningen över en spole är lika med spolens induktans gånger strömändringen per tidsenhet.
Vilket praktiskt innebär att om du har en fet spole och låter en stor ström flyta igenom den, och sedan hastigt stänger av strömmen. Så kommer det att bildas en "jätte" spänning över spolen.

I stort sätt så kan allt förklaras med följande formel:
v(t) = L*di(t)/dt
dvs. Spänningen över en spole är lika med spolens induktans gånger strömändringen per tidsenhet.
Vilket praktiskt innebär att om du har en fet spole och låter en stor ström flyta igenom den, och sedan hastigt stänger av strömmen. Så kommer det att bildas en "jätte" spänning över spolen.
är det? jag tyckte de va lätt, med lite hjälp ^^
aja de bara så att ja inte fattar kopplingschemat
inte skulle du kunna rita en modell o skicka till mig?
jag skulle vara skitacksamm^^
msn: Buzz_40@hotmail.com
aja de bara så att ja inte fattar kopplingschemat

inte skulle du kunna rita en modell o skicka till mig?
jag skulle vara skitacksamm^^
msn: Buzz_40@hotmail.com
Koppartråden måste vara isolerad, annars blir det bara en kortslutning. Emaljerad koppartråd är väl det vanligaste.Buzz_40 skrev:tack som fan ^^
brytande relä: är det en spole, o i vilket material ska den vara gjord av?
jag försökte precis göra en sån med koppartrådar från en sladd utan några vidare imponerande resultat...
Det du ska bygga är en elektromagnet som bryter sig själv. För cirka 20 år sedan rev jag en trafo från en radio eller nåt. Jag plockade av "toppen" på transformatorn och vips hade jag en riktigt hygglig elektromagnet, denna modifierades till en ganska ordentlig "stungun". Börja med ett relä enligt tidigare förslag så ser du snabbt principen. Du kan INTE bygga en elektromagnet utan järnkärna. Emaljerad koppartråd kan du hitta i gamla transformatorer.