SMD-Fixer
Nu har jag gjort ett kort till elektroniken, och givetvis har jag lött kortet i SMD-Fixern. 
Jag brukar löda lite i taget och testa så att man kan hitta fel på vägen, men i det här fallet lödde jag allt utan att testa.
När jag kopplade in den och försökte programmera Picen så funkade ingenting.
Men efter lite felsökning hittade jag en grov kortslutning på baksidan, och sen var allt ok.
Jag var lite klantig när jag skulle etsa, jag skrev ut fel version av mönstret och upptäckte det först när jag hade cnc-borrat(med rätt version) allt och såg att vissa hål inte stämde.
Som tur var hade jag inte flyttat så många hål så det gick ganska bra att lösa.

Kortet ska gömmas under plattan.

Jag brukar löda lite i taget och testa så att man kan hitta fel på vägen, men i det här fallet lödde jag allt utan att testa.
När jag kopplade in den och försökte programmera Picen så funkade ingenting.
Men efter lite felsökning hittade jag en grov kortslutning på baksidan, och sen var allt ok.
Jag var lite klantig när jag skulle etsa, jag skrev ut fel version av mönstret och upptäckte det först när jag hade cnc-borrat(med rätt version) allt och såg att vissa hål inte stämde.
Som tur var hade jag inte flyttat så många hål så det gick ganska bra att lösa.

Kortet ska gömmas under plattan.

-
Det är korrekt att lödningarna bara är halva på vissa ställen.
Anledningen är att jag har borrat med mindre borr än paddarna är etsade så resultatet är att det blir svårt att få tennet att fastna pga glappet.
Detta i kombination med att jag råkade ha väldigt lite "Isolate" på undersidan gör att man lätt kladdar vid sidan om paddarna.
Lödytan är ändå tillräcklig och stabiliteten är ok eftersom det är lött på båda sidor, men det är ju inte så snyggt.
På nästa kort ska jag ändra på paddarna så att det passar bättre till borrarna.
Anledningen är att jag har borrat med mindre borr än paddarna är etsade så resultatet är att det blir svårt att få tennet att fastna pga glappet.
Detta i kombination med att jag råkade ha väldigt lite "Isolate" på undersidan gör att man lätt kladdar vid sidan om paddarna.
Lödytan är ändå tillräcklig och stabiliteten är ok eftersom det är lött på båda sidor, men det är ju inte så snyggt.
På nästa kort ska jag ändra på paddarna så att det passar bättre till borrarna.
Ja, ni borde absolut få se mera film.
Jag filmade när jag lödde kortet men lyckades slarva bort filmen, jag tror att jag tog bort den från kameran innan jag förde över den till datorn.
Just nu har jag inget som ska lödas men det kommer, frågan är bara när.
Jag har varit lite misstänksam mot motorns förmåga att palla med kraften.
Efter senaste montering fungerade den knappt så jag öppnade motorn och kunde konstatera att den var totalt bränd (den har inte kolborstar).
Om den nya motorn oxå blir bränd så får jag väl byta till en bättre.
Jag filmade när jag lödde kortet men lyckades slarva bort filmen, jag tror att jag tog bort den från kameran innan jag förde över den till datorn.

Just nu har jag inget som ska lödas men det kommer, frågan är bara när.
Jag har varit lite misstänksam mot motorns förmåga att palla med kraften.
Efter senaste montering fungerade den knappt så jag öppnade motorn och kunde konstatera att den var totalt bränd (den har inte kolborstar).
Om den nya motorn oxå blir bränd så får jag väl byta till en bättre.
-
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Hur stor kraft menar du med "Minsta belastning"?
Spelar det någon roll om spetsen är spetsig/trubbig, hård/mjuk?
Uppstår sprickorna direkt när man trycker eller är det i kombination med uppvärmningen?
När det "havererar", syns det utan mikroskop?
Eftersom det är hobby-lödning så väljer jag att ignorera din varning.
Spelar det någon roll om spetsen är spetsig/trubbig, hård/mjuk?
Uppstår sprickorna direkt när man trycker eller är det i kombination med uppvärmningen?
När det "havererar", syns det utan mikroskop?
Eftersom det är hobby-lödning så väljer jag att ignorera din varning.