Håller på att installera en mätutrustning. Har två flödesgivare som levererar varsin frekvens. Nu måste jag kunna mäta dessa frekvenser och kunna jämföra dessa mot varandra.
För att kunna tex placera flödesgivaren på bästa plats i systemet.
Om jag inte har helt fel så har ett oscilloscop spänningen i Y-led och i X-led kan man utäsa frekvensen.
Då är det ju dummt om jag går och köper ett oscilloskop och att det visar sig att det inte var just den "lådan" jag behövde...
Jag behöver se frekvensen från givare A och frekvensen från givare B samt hur "jämn och fin" värdena är som de levererar.
Har funderingar på att linjeingången/ljudkortet på datorn skulle vara en lösning.
Då gäller det att se till att spänningen inte blir för hög, men hur?
-----
Att mäta är att veta
W v Siemens
Mätproblem, frekvenser (löste problemet!!)
Mätproblem, frekvenser (löste problemet!!)
Senast redigerad av Long John 23 september 2008, 22:02:17, redigerad totalt 1 gång.
Att begränsa spänningssvänget är knappast ett problem: Signalen går via ett motstånd till 2 st antiparallell-kopplade dioder (1N4148) som sitter med andra sidan till GND, detta begränsar effektivt signalstyrkan till ±0,7V.
Och då det är AC du vill mäta monterar du en kondensator i serie med motståndet.
Men flödesgivarna... vilka frekvenser handlar det om?
Jag hade ju självklart byggt en frekvensräknare som övervakar det nödvändiga, jag har redan byggt en µC baserat som kan mäta 3 frekvenser samtidig med en trevlig noggrannhet, att sedan lägga in i mjukvaran att den ska visa avvikelse inom den senaste xx sek är ju "bara" ett programmeringsproblem.
På ett oscilloskop kan man bara se större variationer, ska man mäta sådana mätningar seriöst kryper priset på oscilloskopet upp avsevärd.
Och då det är AC du vill mäta monterar du en kondensator i serie med motståndet.
Men flödesgivarna... vilka frekvenser handlar det om?
Jag hade ju självklart byggt en frekvensräknare som övervakar det nödvändiga, jag har redan byggt en µC baserat som kan mäta 3 frekvenser samtidig med en trevlig noggrannhet, att sedan lägga in i mjukvaran att den ska visa avvikelse inom den senaste xx sek är ju "bara" ett programmeringsproblem.
På ett oscilloskop kan man bara se större variationer, ska man mäta sådana mätningar seriöst kryper priset på oscilloskopet upp avsevärd.
Fixade tag på en lite bättre multimeter som går att koppla till datorn.
Gjorde mätserier som jag sedan plockade i hop i Exel.
Fick fram precis de uppgifter jag var ute efter
Verkar bara lite konstigt att UNI-T UT803 verkar ha någon spärr som gör att det inte går att mäta frekvenser över 30 volt!!??
Då får jag ta den andra multimetern när jag ska ställa in elverket....
Gjorde mätserier som jag sedan plockade i hop i Exel.
Fick fram precis de uppgifter jag var ute efter
Verkar bara lite konstigt att UNI-T UT803 verkar ha någon spärr som gör att det inte går att mäta frekvenser över 30 volt!!??
Då får jag ta den andra multimetern när jag ska ställa in elverket....