Webbmail - Roundcube, Zimbra eller något annat?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Webbmail - Roundcube, Zimbra eller något annat?

Inlägg av Rohan »

Bakgrund: Jag har mail och webbhotell hos one.com men har börjat fundera på att köra min egen epost på servern som tuggar runt hemma. Den står på för jämnan - kanske något strömavbrott om året - och jag har redan lite webb/svn och filserver på den.

Ett första steg vore då att sätta upp någon egen webbmail som fortfarande använder smtp och imap hos one.com. Kanske experimenterar lite med mail och sedan bestämmer mig för att köra imap/pop3 och smtp på min egen server också.

Frågan: Har ju squirrelmail eller vad den heter hos one.com men den känns lite för begränsad. Har någon testat Roundcube eller Zimbra eller kanske till och med har något annat alternativ? Vad har du för erfarenheter av detta? Vågar man ta över driften av eposten till sin egen server hemma i garderoben?
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Har kört roundcube lite på mitt förra jobb, och var ganska positiv till den, anvädargränssnittet känns lite mer genomtänkt än i t.ex. squirrelmail, men den var lite buggig iom att det var beta/RC då. T.ex. profil- och adressboksfunktionerna var lite knepiga, men jag tror det är fixat nu.

Zimbra har jag inte testat, så det kan jag inte uttala mig om.

Webmail-delen är ganska enkel att byta ut, du kan köra flera parallellt och testa lite iom att du ansluter med imap.

Om du skall köra mailserver hemma finns det lite att tänka på, så att du dels inte blir överhopad av spam, dels att du inte blir en spamkälla själv (låter konstigt, men lätt hänt med t.ex. qmail). Skulle rekommendera t.ex. postfix med postgrey och spamassassin (+ eventuellt clamav). Tänk också på hur du lagrar mailen, mbox har en rad nackdelar som t.ex. maildir inte dras med.

En nackdel att köra mail hemma är ju att du inte garanterat har servern tillgänglig jämt (strömavbrott, dns-strul, ip-byte etc), men en vettig smtp-server försöker ju igen ett antal gånger innan den ger upp, så det är oftast inget problem. Utgående smtp-porten är ofta spärrad, men det brukar inte vara något problem att köra via smarthost.

Det finns många detaljer i mailserverinställningarna som inte är helt intuitiva, så tänk innan du ändrar. Iom att det är dina egna mail kanske det inte är hela världen, men se till att ha backup och håll koll på loggarna så att du inte tappar mail i onödan. Det finns oftast funktioner för att testa ändringar, så att mailen taggas istället för att raderas t.ex.

Om du är hyfsat insatt och inte är rädd för att greja lite med inställningarna så tycker jag definitivt att du skall testa att köra mailen hemma. Om du kör Debian kan jag rekommendera maillistan Debian-ISP, där finns många poster om mailhantering som kan vara guld värda.

/Andreas
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Själv gillar jag Hordepaketet, nu var det iof 3 år sen jag körde det, men de har en trevlig email.

Jag har själv flyttat all serverdrift till ett webhotel för att slippa meka med gardrobsservrar...
tgr

Inlägg av tgr »

Jag kör squirrelmail och är nöjd med det.
Jag har även paralellt roundcube men använder det inte så mycke.

För antispam finns även dspam. Den är lite mindre minneskrävande än spamasassin och går även den att köra tillsammans med clamav.

http://www.howtoforge.com/postfix_mysql ... ebian_etch
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Tack för tipsen och kommentarerna.

Min server kör Debian så det ska nog inte vara några problem med själva installationen. Har inget mot att gräva ner mig lite i konfigurationsfiler och sånt. En av anledningarna till att jag börjat fundera är att jag vill lära mig lite mer om mailserverbiten.

Det första steget får bli att kolla upp olika webbmaillösningar och om jag hittar en jag gillar så fixar jag en UPS till servern och sedan börjar jag testa med eposten, har två domäner så jag kan leka lite med den jag inte använder till något annat.

En kort fråga bara. Kan man få några problem med för att jag kör dynamisk dns? För webben har jag en dyndns-adress som jag gjort ett cname till från min domän hos one.com.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Har inte testat dyn-dns för mailserver, men det borde inte vara några större problem, förutsatt att din isp inte byter din ip-address hipp som happ. De flesta allokerar ju en adress och låter dig behålla den tills du släpper den. Ofta ligger leasen kvar ett tag efter att du släpper den med, så det borde funka fint om du inte har datorn nere längre perioder/isp:n har ont om ip-adresser i dhcp-poolen.

Dyker upp nån tanke om att man inte bör länka MX till cname, men jag kommer inte på varför just nu, lite trött... Står säkert i nån RFC... Dags att lägga sig...

/Andreas
Nerre

Inlägg av Nerre »

DynDNS har ju stöd för MX-records så det är ju bara att köra en klient som sköter uppdateringen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Mailserver på dynamisk ip är ingen bra lösning. Dels kommer du inte kunna skicka utgående mail om du inte kör dom genom någon annan mailserver först eftersom dom flesta blockerar mail från dynamiska ipn.

Dels kan en skickande mailserver lagra ditt ip en ganska lång tid (upp till 24h), om du då byter ip och någon försöker skicka dig ett mail genom en server som har kontaktat dig innan är risken stor att den inte försöker igen utan bouncar mailet eftersom inte servern svarar och du tydligen inte har nån backup mx.

Ett annat problem är om ipt byts och den som får din gamla adress är lite nyfiken så kan han ju ta emot och läsa alla mail som kommer till det.

Och ja, MX till CNAME är inte tillåtet.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

MX till CNAME funkar skitbra... ;)
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Ett annat problem är om ipt byts och den som får din gamla adress är lite nyfiken så kan han ju ta emot och läsa alla mail som kommer till det.
Det där är väl det största problemet vad jag kan se. Men det förutsätter att den som tar över IP:t har koll och intresse av att kika på dina mail, risken är minimal skulle jag säga.

Enligt RFC 2821 får man inte peka en MX-pekare till ett cname, men det är många som gör det i alla fall. Vet inte exakt vad det kan bli för besvär i praktiken, mailloopar i olyckliga fall antar jag, men oftast funkar det.

Jag håller med om att det inte är nån optimal lösning att ha mailservern på dynamisk ip, men i vissa fall kan det vara godtagbart. Skulle det gälla företagsmail eller annan kommunikation som är av stor betydelse skulle jag avråda till det.

Personligen har jag dynamisk IP, men har haft samma adress i snart 3 år, så i min sits är det inga större problem. Jag har hört att det finns operatörer som byter titt som tätt, där är det bäddat för tappade mail etc.

Jag förutsätter också att man har en ISP med hyfsat stabilt mailrelä, så att man kan förlita sig på den för att skicka mail (smarthost). Att skicka mail direkt från en dynamisk adress är nästan att be om trubbel.

/Andreas
Skriv svar