Nätagg till gecko 251?
Nätagg till gecko 251?
Jag håller på att uppgradera min fräs med ny styrning, från jojjes kort till 3st G251 i en fin liten låda.
Jag vill ha upp snurret lite på mina motorer så jag hat tänkt driva dom med 48V och 2,6A /kanal
G251 är tar ju upp till 50V och ger upp till 3,5A / kanal
Nu till frågan, tror ni att det här är ett lämpligt nätagg till mitt bygge?
länk
Jag vill ha upp snurret lite på mina motorer så jag hat tänkt driva dom med 48V och 2,6A /kanal
G251 är tar ju upp till 50V och ger upp till 3,5A / kanal
Nu till frågan, tror ni att det här är ett lämpligt nätagg till mitt bygge?
länk
Ser ut som samma som jag köpte. Har inte testat ännu men det är tänkt till G540. Jag köpte från kitsparts888 i HongKong. Två dagar tog det från beställning till leverans skickat med HK-Posten och han svarade på mejl och skickade spårningsnummer.
Det finns en trimpot för att justera utspänning +/- 10%. Läste att Gecko absoluta maxspänning är 65 volt så marginalen finns inbyggd.
länk
Det finns en trimpot för att justera utspänning +/- 10%. Läste att Gecko absoluta maxspänning är 65 volt så marginalen finns inbyggd.
länk
Senast redigerad av jaras 22 september 2008, 20:03:05, redigerad totalt 1 gång.
Useless manual från geckodrive på G251
http://www.forestgrove.se/ef/g251.jpg
Klarar 60V men ska ha 15-50V
Man kan ju ställa ner det så mycket det går så är man ju på ca 43V
om det var justerbart.
http://www.forestgrove.se/ef/g251.jpg
Klarar 60V men ska ha 15-50V
Man kan ju ställa ner det så mycket det går så är man ju på ca 43V
om det var justerbart.
Jag håller med dig PeterH, troligen lite overkill men eftersom jag ändå skulle ta hem det från HK så tog jag ett steg kraftigare än nödvändigt. Fortfarande billigare än att bygga ett själv med ringkärna från Svebry.
Vet fortfarande inte exakt vilka motorer som jag ska ha men 3.0 Nm-motorer från cnc-plus, Länk, tror jag på till min BF20-kopia. Och sen en extra till rundmatningsbordet, vad man nu ska ha på det??. Om man kör X o Y samtidigt på full kräm så blir det väl 7 ampere. Och lite snurr på en motor till så är man inte så långt från vad mitt nätagg ska klara.
Vet fortfarande inte exakt vilka motorer som jag ska ha men 3.0 Nm-motorer från cnc-plus, Länk, tror jag på till min BF20-kopia. Och sen en extra till rundmatningsbordet, vad man nu ska ha på det??. Om man kör X o Y samtidigt på full kräm så blir det väl 7 ampere. Och lite snurr på en motor till så är man inte så långt från vad mitt nätagg ska klara.
-
Är det så lyckat med switchade nätdelar till stegmotordrivning. Finns det inte risk för resonans mellan switchfrekvensen från nätdelen och drivarens frekvens. Resonans är väl inte rätt ord men vid olämpligt valda frekvenser finns det väl möjlighet att de stör varandra. Geckons "useless manual" antyder också att oreglerad spänning fixar det.
Vet själv ej hur vanligt det är med sådana problem!
Vet själv ej hur vanligt det är med sådana problem!
Bra Jojje, du fick mig att komma ihåg en tråd där man tittat närmare på dimensioneringen länk
Min kortversion är att man kan ta bort en tredjedel av strömbehovet. I mitt fall blir två motorer inte 7.0A utan snarare 4,7A som max. Tittade på räkningen, 646kr kostade mitt nätagg landat i Enskede. Om det är så att jag köpt ett för dyrt så känns det okej, eller finns det andra nackdelar med ett överdimensionerat nätagg?!
Var det det du tänkte på Jojje?
Min kortversion är att man kan ta bort en tredjedel av strömbehovet. I mitt fall blir två motorer inte 7.0A utan snarare 4,7A som max. Tittade på räkningen, 646kr kostade mitt nätagg landat i Enskede. Om det är så att jag köpt ett för dyrt så känns det okej, eller finns det andra nackdelar med ett överdimensionerat nätagg?!
Var det det du tänkte på Jojje?
Jepp jaras, eller det här som du kan hitta på min hemmasida.
Eller nån stans mot slutet på den här tråden.
Power Supply.
Strömen överstiger i stort sätt aldrig 67% av normalt 2.0A * 3 kanaler. ((2.0A x 3) * 0.67) * 18V = 72VA.
Eller nån stans mot slutet på den här tråden.
Power Supply.
Strömen överstiger i stort sätt aldrig 67% av normalt 2.0A * 3 kanaler. ((2.0A x 3) * 0.67) * 18V = 72VA.