Kalibrera A,B,C Axlar

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SmourF
Kontakt:

Kalibrera A,B,C Axlar

Inlägg av SmourF »

hej,

de slog mig idag när jag funderade lite kring cnc, hur kalibrerar man egentligen A,B,C axlarna, för X,Y finns ju sånn där fin sak vilket ja inte vet namnet på, och för Z kan man använda en pappersbit emellan materialet tills de inte går röra mer, pappret då dvs

ngn som vet hur man kalibrerar A,B,C axlar får gärna dela me sig, e grymt nyfiken nu :roll:

tack i förhand

MVH
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Man borde komma ganska långt med ett vattenpass i miniatyr av hög kvalité.
Det förutsätter dock att hela maskinen står helt i våg.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej fagge,

tack för ditt svar!, mkt bra tips till hemmapularen, hobby,

men jag tänkte mig hur man nu gör i industrin, proffesionell bruk, altså väldigt nogranna grejer, har inte en blekaste aning hur man kan göra,

ända bilden jag får är att man kan ha en "pinne" längs den axeln och mäta längden på två ställen tills de e "samma", dvs lika långt ifrån på båda ställen,

fler ideer är varmt välkomna

MVH
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ett känt objekt på bordet och en probe monterad i spindeln.

Kulan på probe spetsen är ju känd = du får dess offset
Objektet på bordet är ju känd = du får dina koordinater och kan nollställa dina axlar vartefter
Användarvisningsbild
Uttis

Inlägg av Uttis »

kan du visa med en bild vad du vill ställa in för nått så kan jag nog svara, det du nämner med pappret är ju hur man tar ut nollpunkten sen kan ju alla axlar vara hur krokiga dom vill.
MB300E

Inlägg av MB300E »

Man brukar använda sig av ett slipat stenblock som har givna mått vid installation av en ny maskin.
Ska man kolla axlar mot varandra på en befintlig maskin så kör man med nått som kallas för "ballbar mätning" (stavning?).
med ballbar får man fram en del runda ringar eller ellipser och desto jämnare och rundare ellipser man får desto bättre är maskinen, får man fransiga ellipser kan det tyda på kulskruvs problem eller lagerproblem, alltså ett glapp i någon led.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns många sätt att göra det på, billigast är sinuslinjal och klocka

det finns en halvgammal modell för att mäta lite olika fasta vinklar, som annvänder speglar på mätobjektet och man kan då kolla att den speglen man mäter på är parallell med den man tittar, dyra prylar

man brukar fräsa en rund och en trekantig bit för att kolla exempelvis xy kordinaterna, en perfekt rund ring och en perfekt trekant är klartecken på en ok maskin
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej,

och tack för alla svar!

grym: sant, de lät väldigt dyrt och ännu mer komplicerat, men sinuslinjal och klocka, kan du ge lite mer info eller om du har en länk man kan läsa ?

MB300E: de lät intressant, e de lite som grym menar ?

Uttis: finns en del sätt o göra 5 axlar på jag håller med dig, men ett exempel är denna, LÄNK

de ja egentligen vill veta är hur man kan hitta ifall man har flexa "huvuden" så de går symetriskt från början, hoppas ni förstår hur ja menar,

tecno: de funkar på x/y eventuellt z axel, funkar de värkligen på A/B/C ?

altså, om man har flera huvuden och man vill skära rakt (likadant) med alla, man kan säga att om man använder samma signal till alla skärhuvuden men kalibrerar externt, enskilt, så kan man se de kanske som

hoppas ni förstår hur ja menar

tack i förhand

MVH
MB300E

Inlägg av MB300E »

ballbar hittar du här --> http://www.renishaw.com/en/6813.aspx#tocTarget1
inte billigt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

SmourF skrev:....de ja egentligen vill veta är hur man kan hitta ifall man har flexa "huvuden" så de går symetriskt från början, hoppas ni förstår hur ja menar, ......altså, om man har flera huvuden och man vill skära rakt (likadant) med alla, man kan säga att om man använder samma signal till alla skärhuvuden men kalibrerar externt, enskilt, så kan man se de kanske som

hoppas ni förstår hur ja menar

tack i förhand

MVH
Nu är det ju nåt helt annat du frågar efter dvs multipla Z axlar

Min metod fungerar men är mera tidskrävande, frågan som då dyker upp är vi i KORPEN eller DIVISION 1?

Ballbar är DYRT men OK för PRODUKTION

Renishaw har ett brett sortiment varav enklare prober bl.a men du kan ju snickra ihop en egen probe som duger för oss i korpen http://www.machsupport.com/docs/SW_Digitising_Probe.pdf
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hej,

MB300E: tack för länken

tecno: tja, ja e ju ute efter o veta om de finns precisionssaker, så antar allsvenskan, men visst prisfrågan e ju alltid där, men just nu fiskar ja bara efter kunskap, o jag verkar ha fått en bra bild av läget :)

ett stort tack till alla ;)

givetvis om ngn har fler förslag o tips e de bara fylla på :D

MVH
Skriv svar