Med en kommersiell switchregulator behöver du ingen negativ spänningsmatning...
Jag skulle satsa på att försöka få upp batterispänningen lite. Dels får du bättre verkningsgrad (lägre switchströmmar) och dels så kan det vara svårt att starta kretsen igen från för låg spänning (lite beroende på switchregulator). Väl igång kan man göra kretsen "självhållande" så att den drar ur batterierna helt oavsett om batterispäning är låg.
Ovanstående är dock kanske inte så lämpligt om du väljer laddningsbara batterier...
Med en mikrokontroller är det enkelt att hela tiden mäta batterispänningen och eventuellt gå ner i ett energisparläge.
Det inns ju en uppsjö av switchkontrollers... om jag får tid ikväll kan jag se om jag hittar någon lämplig kandidat.
LED baserad undervattenslampa med dc-booster
- Schnegelwerfer
- Schnegelwerfer
Visst kan man det, men sedan måste man ju få switchkontrollern att gå ner i energisparläge då komparatorn signalerar. Det är ju tänkbart att man skulle kunna manipulera feedbacksignalen eller på något vis koppla in ett större strömavkänningsmotstånd, men det är enklare att använda en mikrokontroller i.m.o.
Då kan man ju bara PWM:a lysdioden och bara dra ner duty cycle när batterispänningen blir låg....
Då kan man ju bara PWM:a lysdioden och bara dra ner duty cycle när batterispänningen blir låg....
-
- Kontakt:
Det kommer nog att bli någon form av NiMH hur som helst eftersom applikationen inte riktigt motiverar att de dyrare LiIon. NiMH batterier håller sin nominella batterispänning tills de bara har ca 15-20% kapacitet kvar och då börjar spänningen falla. Så det är ganska lätt att detektera.
Till höger i kretschemat sitter en spänningreferens på 1V som ger att regulatorn ger strömmen 1A ut, genom att manipulera ner den till 0.3V när spänningen på batterierna faller under en viss nivå räcker för att få regulatorn att skicka ut 300mA istället. Så jag behöver inte alls en pic..
Jag kör inte PWM på dioderna alls som det ser ut nu utan det är vanlig likspänning så det känns onödigt att använda det när jag har en bra börvärdesreferens. Däremot så innehåller den enda lösningen jag kan komma på en op-amp och en transistor till. Nån som har en snyggare lösning på problemet (som inte innehåller en pic).
Prototyplampa nr 2 får en pic istället..
Till höger i kretschemat sitter en spänningreferens på 1V som ger att regulatorn ger strömmen 1A ut, genom att manipulera ner den till 0.3V när spänningen på batterierna faller under en viss nivå räcker för att få regulatorn att skicka ut 300mA istället. Så jag behöver inte alls en pic..
Jag kör inte PWM på dioderna alls som det ser ut nu utan det är vanlig likspänning så det känns onödigt att använda det när jag har en bra börvärdesreferens. Däremot så innehåller den enda lösningen jag kan komma på en op-amp och en transistor till. Nån som har en snyggare lösning på problemet (som inte innehåller en pic).
Prototyplampa nr 2 får en pic istället..

-
- Kontakt:
Re: LED baserad undervattenslampa med dc-booster
Nu har jag knåpat och tänkt lite. Det blir nog en pic eller avr i kretsen när jag får den att fungera. Op amparna tar för mycket plats helt enkelt. Det blir omöjligt att klämma in kretsen i lampan. Tyvärr kan jag inte få 555:an att switcha alls på labbplattan just nu så just ingenting fungerar. Jag har inget oscilloskåp heller så jag kan inte felsöka ordentligt. Någonting som fungerar är den negativa spänningsmatningen iaf !
Funderar på om man kan skära ner på storleken på kondingarna eftersom jag fick en del instabilitet i simuleringen när jag ändrade så att lasten blev något mindre. De är stora rent fysiskt också så det vore trevligt om de kunde vara lite mindre.
Hade lite tankar om att använda två R20 batterier på 2.4V totalt och driva dioderna med en kanal var. Typ fyrkants-trefas så behöver man inte så stor ingångskonding och spänningsdiffen blir inte så stor = bra verkningsgrad. Nån som har byggt nåt sånt ? (Kräver tre reglersystem => pic/avr är en bra idé)
Har hittat ett fint rör i syrafast stål att svarva i också så jag ska nog börja tillverka lite snart..
Häpp
Funderar på om man kan skära ner på storleken på kondingarna eftersom jag fick en del instabilitet i simuleringen när jag ändrade så att lasten blev något mindre. De är stora rent fysiskt också så det vore trevligt om de kunde vara lite mindre.
Hade lite tankar om att använda två R20 batterier på 2.4V totalt och driva dioderna med en kanal var. Typ fyrkants-trefas så behöver man inte så stor ingångskonding och spänningsdiffen blir inte så stor = bra verkningsgrad. Nån som har byggt nåt sånt ? (Kräver tre reglersystem => pic/avr är en bra idé)
Har hittat ett fint rör i syrafast stål att svarva i också så jag ska nog börja tillverka lite snart..
Häpp