Plastbord till Lillsyrran
Plastbord till Lillsyrran
Yes!
Då var det äntligen dags för mig att färdigställa min Lillsyrra som inte ens är lackad ännu.
Jag tänker installera en DIY-dimkylning (gjord av en gammal airbrush) så jag vill att det hela ska vara vattenresistent (tror inte det blir aktuellt med några alkohol-baserade vätskor). Jag tänker mig därför att hela bordet skall vara i plast. (Resten skall naturligtvis lackas innan det ska börja slaskas med vätskor.)
Så här har jag planerat:
1. Man byter ut den 23mm MDF-skiva som tjänar som fräsbord idag mot en något tunnare i plast. (PMMA? POM? PVC? Help me out here!)
2. Man inhandlar en till skiva (ca 15mm tjock i något lätt-fräst material typ POM) med samma yttermått som fräsens arbetsmått (ca 400x300). Denna limmas centrerat på fräsbordet så att spindeln når ut i alla hörn. Man planfräser den här skivan och fräser sedan ut spår för T-spårskenorna.
3.Man limmar på en låg sarg (~10mm hög) runtom på fräsbordet som fångar upp kylvätskan och har ett urtapp i ena hörnet för tömmning av kylvätska.
Vad tror ni om ovanstående upplägg?
Jag är tyvärr väldigt orutinerad när det gäller plastbearbetning/kunskap och behöver därför er hjälp.
Har förstått att POM (typ Delrin) är lättfräst så därför tänkte jag kosta på mig en sådan skiva till den överliggande skivan.
Till den undre så hittade jag en lokal leverantör av ett PVC-material som kallas för VEKAPLAN S till ett bra pris. Skulle det kunna vara något till fräsbordet? Är det tillräckligt stabilt? Annars kanske PMMA (typ plexi/akryl) skulle kunna vara något även om priset blir högre.
Har vi några plast-experter i huset? Låt höra vad ni tror!
MVH
/Tottish
Då var det äntligen dags för mig att färdigställa min Lillsyrra som inte ens är lackad ännu.
Jag tänker installera en DIY-dimkylning (gjord av en gammal airbrush) så jag vill att det hela ska vara vattenresistent (tror inte det blir aktuellt med några alkohol-baserade vätskor). Jag tänker mig därför att hela bordet skall vara i plast. (Resten skall naturligtvis lackas innan det ska börja slaskas med vätskor.)
Så här har jag planerat:
1. Man byter ut den 23mm MDF-skiva som tjänar som fräsbord idag mot en något tunnare i plast. (PMMA? POM? PVC? Help me out here!)
2. Man inhandlar en till skiva (ca 15mm tjock i något lätt-fräst material typ POM) med samma yttermått som fräsens arbetsmått (ca 400x300). Denna limmas centrerat på fräsbordet så att spindeln når ut i alla hörn. Man planfräser den här skivan och fräser sedan ut spår för T-spårskenorna.
3.Man limmar på en låg sarg (~10mm hög) runtom på fräsbordet som fångar upp kylvätskan och har ett urtapp i ena hörnet för tömmning av kylvätska.
Vad tror ni om ovanstående upplägg?
Jag är tyvärr väldigt orutinerad när det gäller plastbearbetning/kunskap och behöver därför er hjälp.
Har förstått att POM (typ Delrin) är lättfräst så därför tänkte jag kosta på mig en sådan skiva till den överliggande skivan.
Till den undre så hittade jag en lokal leverantör av ett PVC-material som kallas för VEKAPLAN S till ett bra pris. Skulle det kunna vara något till fräsbordet? Är det tillräckligt stabilt? Annars kanske PMMA (typ plexi/akryl) skulle kunna vara något även om priset blir högre.
Har vi några plast-experter i huset? Låt höra vad ni tror!
MVH
/Tottish
Mja, det blir en dyr skiva plus att jag då inte kan fräsa saker som är större än arbetsytan utan en offerskiva emellan (om jag vill ha det plant). Behövs väl inte så ofta men eftersom 2-skivors-lösningen är mer ekonomisk så tror jag att jag föredrar den...
En 30x400x640 POM C kostar hos en plasthandlare utanför Oslo typ 2500 NOK inkl moms. Lite väl blodigt.
Det exemplet som jag skrev i första inlägget skulle sparka loss på ungefär 340 (PVC) + 620 (POM C) = 960 NOK inkl moms.
MVH
/Tottish
En 30x400x640 POM C kostar hos en plasthandlare utanför Oslo typ 2500 NOK inkl moms. Lite väl blodigt.
Det exemplet som jag skrev i första inlägget skulle sparka loss på ungefär 340 (PVC) + 620 (POM C) = 960 NOK inkl moms.
MVH
/Tottish
Skulle det kunna fungera med ett plastkar liknande det som Jojje länkade bild till i ett tidigare inlägg rörande just detta? Om man tar en balja/platsburk/kar/låda eller vad du vill kalla den och sedan lägger ner en aluminiumplatta med T-spår i baljan, fäster aluminiumplattan från utsidan med spännen över kanten och sedan kladdar i den... Så ghar jag funderat på att lösa mina eventuella behov av fräsning med god kylning, annar med tryckluft
/PeterH

/PeterH
PeterH: Låter som en bra lösning. Jag vill dock försöka behålla hela arbetsbordets storlek så jag tror att det blir minst bökigt för mig att, så att säga, integrera baljan i fräsbordet.
Ingen som vet något om ovan nämnda PVC material VEKAPLAN S? Det jag funderar över är väl om tex en 15-19mm sådan skulle kunna ersätta 23mm MDF i dessa samanhang.
MVH
/Tottish
Ingen som vet något om ovan nämnda PVC material VEKAPLAN S? Det jag funderar över är väl om tex en 15-19mm sådan skulle kunna ersätta 23mm MDF i dessa samanhang.
MVH
/Tottish
VEKAPLAN K verkar onekligen mer lämpat. MEN det är dubbelt så dyrt, tillverkas bara upp till 10mm och förataget jag ska köpa av har bara upp till 6mm i lager.
Med andra ord skulle S-modellen vara bättre ekonomiskt om materialegenskaperna duger...
Intressant att Jojje funderade på PVC... Hoppas han ser den här tråden och berättar vad han kom fram till. =)
MVH
/Tottish
Med andra ord skulle S-modellen vara bättre ekonomiskt om materialegenskaperna duger...
Intressant att Jojje funderade på PVC... Hoppas han ser den här tråden och berättar vad han kom fram till. =)
MVH
/Tottish
Tottish, klart jag läser det du skriver.
Jag blev avrådd av en plastspecialist. All plast drar åt sig vätska, mer eller mindre. Sen var det som Meduza skrev, att MDF är mycket styvare, iaf om man ser ekonomiskt på det.
HDF (utomhuskvalitet) drar åt sig väldigt lite vatten. Alltså sväller den bara marginellt mot vanlig MDF. Sen går den tillbaka till utgångsvärdet när den torkar. En buckla på MDF förblir en buckla, helt tills man bearbetar den mekaniskt.
Laminera HDF med en bra (dyr?) plast på båda sidorna, eller gör en balja.
Appropå plastskivor. IKEA har bra priser (19:-) på skärbrädor. Ta en sån som offerskiva.

Jag blev avrådd av en plastspecialist. All plast drar åt sig vätska, mer eller mindre. Sen var det som Meduza skrev, att MDF är mycket styvare, iaf om man ser ekonomiskt på det.
HDF (utomhuskvalitet) drar åt sig väldigt lite vatten. Alltså sväller den bara marginellt mot vanlig MDF. Sen går den tillbaka till utgångsvärdet när den torkar. En buckla på MDF förblir en buckla, helt tills man bearbetar den mekaniskt.
Laminera HDF med en bra (dyr?) plast på båda sidorna, eller gör en balja.
Appropå plastskivor. IKEA har bra priser (19:-) på skärbrädor. Ta en sån som offerskiva.
Jaså, på så vis ja...
Då tror jag nog att jag bygger mig en balja som jag limmar fast på det existerande fräsbordet. Dock enligt ursprunglig princip =).
Limmar en 2(?)mm PMMA skiva på det befintliga fräsbordet sätter sarger i kanterna och lägger i den ovan nämnda delrinplattan i mitten.
På det viset kommer jag ännu billigare undan.
Kanske ska fixa så att delrinplattan kan tas ur om man vill fräsa något extra tjockt någon gång...
Tack för hjälpen, guys!
MVh
/Tottish
Då tror jag nog att jag bygger mig en balja som jag limmar fast på det existerande fräsbordet. Dock enligt ursprunglig princip =).
Limmar en 2(?)mm PMMA skiva på det befintliga fräsbordet sätter sarger i kanterna och lägger i den ovan nämnda delrinplattan i mitten.
På det viset kommer jag ännu billigare undan.
Kanske ska fixa så att delrinplattan kan tas ur om man vill fräsa något extra tjockt någon gång...
Tack för hjälpen, guys!
MVh
/Tottish
Nu blev det visst en trippelpost av mig men sånt händer =).
Jag blev i alla fall klar med min "konvertering" nu i eftermiddags och det blev väl ungefär som jag skrev två poster upp med några ändringar. Så här gjorde jag tillslut:
1. Baljan gjordes i 3mm PMMA. 15mm höga sarger/kanter.
2. Själva arbetsbordet (som jag ville ha i Delrin) fick bli i PMMA det också. Var tvungen att köpa hela plattor om man ville ha POM från plastgrossisten. 15mm tjock var den i alla fall.
3. Inget (utom sargerna på "baljan") limades ihop. Istället så drog jag fast det hela med 9st genomgående M6-bultar och islagsmutter på undersidan av "orginal-bordet".
4. Jag valde att lägga O-ringar under bultskallen och även mellan de två PMMA-skivorna. Var dock lite snål med försänkningen för den sistnämnda och därför samlas det ett tunt lager vatten mellan PMMA-skivorna. Vet inte om det blir märkbart instabilt med dessa O-ringar men jag kör på så här tills vidare. Eftesom inget limmats så är det ganska lätt att ändra på konstruktionen.
5. Det hela planfrästes med 10mm pinne från Clas i sjön (se posten ovan för länk) och spår för "T-skenorna" frästes. Skenorna åkte i och skruvades fast med 5 försänkta skruvar vardera.
Hur blev det då?
Tja, typ så här:

Är hon inte vacker? Hon har till och med fått lite färg på sig.
Vatten åtgången är minst sagt sparsam (typ 1 liter i timmen
) men det fungerar ändå jäkligt bra! Så man kan väl säga att jag är helnöjd!
Ville mest förmedla det. Så kan vi avsluta med två bilder:
1.

Närbild på dimkylningen. En Clas-Airbrush som får luft från en gammal kylskåpskompressor (i andra ändan på den svarta slangen) och såpvatten från en PET-flaska med en fastlimmad slang i ett hål i botten (i andra ändan på den transparenta slangen). Flaskan kan skymtas till höger i första bilden och skall för övrigt bytas ut mot ett större "kar" som jag hänger i taket på lådan. Tar bild på det hela då den är på plats. Själva upphängningen av airbrushen löstes VÄLDIGT smidigt med en "svanhals" från en gammal IKEA väckarklocka vi hade liggandes. Perfekt stabilitet och flexibilitet! Tyvär så säljs inte klockan av IKEA längre. Annars skulle jag rekomendera den starkt då den till och med passade perfekt i ett hål som redan kom borrat från jojje men aldrig användes. Allt detta helt utan modifieringar. Ibland ska man ha flyt också...
2.

Den lilla snöhögen som blev när jag frästa ut "T-skenespåren". Dålig bild men jag ville få med den ändå.
Fan vad mycket trevligare det är med plast-spån än typ MDF damm som flyger runt och sätter sig överallt. Det här är det ju bara att kara bort så är det rent sen!
Det var väl allt för nu.
Tjillevippen!
MVH
/Tottish
Jag blev i alla fall klar med min "konvertering" nu i eftermiddags och det blev väl ungefär som jag skrev två poster upp med några ändringar. Så här gjorde jag tillslut:
1. Baljan gjordes i 3mm PMMA. 15mm höga sarger/kanter.
2. Själva arbetsbordet (som jag ville ha i Delrin) fick bli i PMMA det också. Var tvungen att köpa hela plattor om man ville ha POM från plastgrossisten. 15mm tjock var den i alla fall.
3. Inget (utom sargerna på "baljan") limades ihop. Istället så drog jag fast det hela med 9st genomgående M6-bultar och islagsmutter på undersidan av "orginal-bordet".
4. Jag valde att lägga O-ringar under bultskallen och även mellan de två PMMA-skivorna. Var dock lite snål med försänkningen för den sistnämnda och därför samlas det ett tunt lager vatten mellan PMMA-skivorna. Vet inte om det blir märkbart instabilt med dessa O-ringar men jag kör på så här tills vidare. Eftesom inget limmats så är det ganska lätt att ändra på konstruktionen.
5. Det hela planfrästes med 10mm pinne från Clas i sjön (se posten ovan för länk) och spår för "T-skenorna" frästes. Skenorna åkte i och skruvades fast med 5 försänkta skruvar vardera.
Hur blev det då?
Tja, typ så här:

Är hon inte vacker? Hon har till och med fått lite färg på sig.
Vatten åtgången är minst sagt sparsam (typ 1 liter i timmen

Ville mest förmedla det. Så kan vi avsluta med två bilder:
1.

Närbild på dimkylningen. En Clas-Airbrush som får luft från en gammal kylskåpskompressor (i andra ändan på den svarta slangen) och såpvatten från en PET-flaska med en fastlimmad slang i ett hål i botten (i andra ändan på den transparenta slangen). Flaskan kan skymtas till höger i första bilden och skall för övrigt bytas ut mot ett större "kar" som jag hänger i taket på lådan. Tar bild på det hela då den är på plats. Själva upphängningen av airbrushen löstes VÄLDIGT smidigt med en "svanhals" från en gammal IKEA väckarklocka vi hade liggandes. Perfekt stabilitet och flexibilitet! Tyvär så säljs inte klockan av IKEA längre. Annars skulle jag rekomendera den starkt då den till och med passade perfekt i ett hål som redan kom borrat från jojje men aldrig användes. Allt detta helt utan modifieringar. Ibland ska man ha flyt också...
2.

Den lilla snöhögen som blev när jag frästa ut "T-skenespåren". Dålig bild men jag ville få med den ändå.
Fan vad mycket trevligare det är med plast-spån än typ MDF damm som flyger runt och sätter sig överallt. Det här är det ju bara att kara bort så är det rent sen!
Det var väl allt för nu.
Tjillevippen!
MVH
/Tottish