Startpaket för nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Brauer

Startpaket för nybörjare

Inlägg av Brauer »

Jag vill gärna lära mig mer om microprocessorer som PIC och Stamp.
Läste en väldigt bra guide här men har ändå några frågor.
Är det några speciella produkter som rekomenderas så som programmerare?
Programspråket.. Jag skriver en del ASP nu och det bygger ju på Vb. Hur avancerade saker krävs för sånt här? Min tanke är att plantera småfinesser i ett av mina modellflygplan. Ni behöver inte tala om för mig att en nybörjare inte ska ha sådana ambitioner... Jag har dem ändå och jobbar för dem :wink:

Jonas
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Basic Stamp2 känns som en bra nybörjargrej..
Behöver ingen jobbig programmerare som endå bara strular för man varit för snål för att köpa en riktig. Programeras i en basicvariant,

Behöver inte en massa runtomkringkomponenter för att funka.. egentligen bara en seriportskabel och en matningsspänning.

Visst den är INTE billig, men den är perfekt för att starta med, när man förstår den kan man lungt gå vidare uppåt.

Elfa har de och div tillbehör, ska inte påstås vara billigt men man kommer igång och tappar inte lusten allt bara strular.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Gör som jag beställ hem lite sampels från atmel på AVR processorer. Sen bygger du en enkel programerare... tror min kostade 40kr med experimentkortet inräknat.
Avr processorn programerar du sedan i assembler, basic eller C
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Tycker att $tiff har gått igenom det mesta av detta i "Mikrokontrollers för nybörjare"-tråden. Så kolla den om du inte gjort det.

<reklam>
Om du är intresserad av en Basic Stamp så kan du kolla följande tråd :) http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic.php?t=3667
</reklam>

Om du nu inte väljer att köra Basic Stamp så rekommenderar jag dig att köpa en PIC-programmerare (inte av mig då..) och skaffa PicBasic.
Brauer

Inlägg av Brauer »

Stamp låter ändå vettigt. Jag såg nu att min skola erbjuder "Microprossesorteknik 50p" nästa termin så det blir väl en kurs där.

när jag bygger sidor kan jag ju felsöka koden genom att se på sidan. Kan jag programmera om stampar så att jag kan felsöka den i ett system?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Problemet med µC´s är ju att man inte kan se vad processorn gör genom att kolla på kiselbiten :) utan man får ta till yttre hjälpmedel.

Jag brukar tex. koppla in en bunt lysdioder och skicka data till dom.

Om man inte vet alls vart det kraschar så kan man ju tända en diod för varje del av programmet och tillsist så ser man vilken operation det är som hänger sig tex.

Så man får helt enkelt skapa sin egen felsöknings-utrustning.

Basic Stampen är ganska trevlig på debug fronten då den är klar för att snacka med datorn via rs232 (seriekabeln som den programmeras med) så där slipper man i stort sett köra med dioder mm. Man kan skicka text på valda ställen i programmet till datorn.

Till PIC och AVR finns det andra hjälpmedel som kan göra att man kan via datorn övervaka processorns register, stega programmet manuellt, lägga break-points mm. (skulle själv vilja bygga ngt sådant till AVR)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du kan inte singelsteppa (altså köra rad för rad) i BasicStamp miljön (Eller man kunde inte när jag lekte med dem i början av seklet).

Du har däremot som standard en serieport där du kan skriva ut debuginformation enkelt. Inte lika smidigt som att utveckla tex windowsprogram, men helt klart användbart eftersom det inte tar så lång tid att ladda ner ny programvara och prova olika saker. Du väljer helt själv vad och när saker ska skrivas ut..

Detta kan man iof implementera på både PIC/AVR och alla andra med.. men man ska få igång det första gången med. Det är inget kul som nybörjare.

Ser att Hedis skrivit precis samma sak :)

Övervakningssystemen brukar ha en tendens till att bli rätt dyra...
(Emulatorer av olika typer är väll vad vi pratar om)
Brauer

Inlägg av Brauer »

Att komma på någon finurlig kod med "debug" är nog inga större problem. Vad är begränsningarna med de olika processorerna? hur långt kan jag driva det? VR-brillor med HUD?! :shock:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

stamp2 gör väll 5000 basicintruktioner i sekunden.. altså rätt lite..
SX modellen är väll 10 ggre snabbare eller så..

ska du klämma in max är det inte basix som gäller och verkligen inte stamp. Då är det C/ASM och nån av de snabbare...Kanske Renesas kittet som delas ut gratis(se Elektroniktävlingstråden) kan vara nått att prova på då.. deras 32bitars variant känns som den kan vara rätt kraftfull :)
Skriv svar