Bra elmätare?
Bra elmätare?
Hej!
Jag är ute efter en stickkontakts-elmätare, det verkar dock finnas en uppsjö av sånna elmätare som inte ens ger en relevant visning av den verkliga effekten!
Har någon tips om stickkontaktselmätare som visar ganska hyggligt nära sanningen? Det är en värmepump som jag ska mäta på.. vilket medför en kompressor.. fläkt osv!
Jag är ute efter en stickkontakts-elmätare, det verkar dock finnas en uppsjö av sånna elmätare som inte ens ger en relevant visning av den verkliga effekten!
Har någon tips om stickkontaktselmätare som visar ganska hyggligt nära sanningen? Det är en värmepump som jag ska mäta på.. vilket medför en kompressor.. fläkt osv!
-
Den här verkar ju kul, då behöver jag inte springa och läsa av vid samma tillfällen heller!?
Länk
Borde vara lika bra som 3000 modellen? det står +-1% + 1 count
Den loggar 6 månader med 1 minuts mellanrum? det är väl iochförsig inte det optimala med en värmepump där man vill få med alla variationer som kan ske ganska fort.. kunde inte utläsa om detta intervall är inställningsbart heller, 2 månaders logg räcker ju ledigt...
Länk
Borde vara lika bra som 3000 modellen? det står +-1% + 1 count
Den loggar 6 månader med 1 minuts mellanrum? det är väl iochförsig inte det optimala med en värmepump där man vill få med alla variationer som kan ske ganska fort.. kunde inte utläsa om detta intervall är inställningsbart heller, 2 månaders logg räcker ju ledigt...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
SJM: Tack men det stället har jag koll på, när det är dags för en mätare med S0 utgång så vill jag ha en skenmonterad till proppskåpet isåfall, sånna där mätare är klumpiga att ha när man har "levnadsutrymmen" runt sakerna.
Det blir nog den jag hittade, den sparar ju allt med så jag kan tanka över lite då och då när jag har lust och jag slipper att ha datorn igång! (jag vet att det är en på g i värmepump forumet men finns den inte så gör den inte, dessutom kräver den den klumpigare lösningen
)
Det blir nog den jag hittade, den sparar ju allt med så jag kan tanka över lite då och då när jag har lust och jag slipper att ha datorn igång! (jag vet att det är en på g i värmepump forumet men finns den inte så gör den inte, dessutom kräver den den klumpigare lösningen

Hittade ett examensjobb om transient respons hos elmätare i relation till S0 utgången:
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... tenMSc.pdf
I rapporten finns ett diagram med S0 utgångens pulser som graderas till ca ~10V. Men är inte S0 en slutande utgång utan egen spänning..?
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... tenMSc.pdf
I rapporten finns ett diagram med S0 utgångens pulser som graderas till ca ~10V. Men är inte S0 en slutande utgång utan egen spänning..?
Den vettigaste lösningen (om man vill veta hur mycket energi som går åt) måste väl nästan vara nån form av analog multiplikator som driver en VCO som i sin tur räknar upp en räknare. Man får en frekvens som är helt proportionell mot effekten, och räknaren kommer ju att fungera som en integrator som man kan läsa av med jämna mellanrum (gäller bara att den inte hinner göra overlflow mer än en gång mellan två avläsningar).
Att sampla spänning och ström och sen räkna fram effekten blir svårare just om det är höga frekvenskomponenter.
Att sampla spänning och ström och sen räkna fram effekten blir svårare just om det är höga frekvenskomponenter.