Bra elmätare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mares

Bra elmätare?

Inlägg av mares »

Hej!

Jag är ute efter en stickkontakts-elmätare, det verkar dock finnas en uppsjö av sånna elmätare som inte ens ger en relevant visning av den verkliga effekten!

Har någon tips om stickkontaktselmätare som visar ganska hyggligt nära sanningen? Det är en värmepump som jag ska mäta på.. vilket medför en kompressor.. fläkt osv!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Enligt Elektors test för några månader sedan är alla riktigt hyffsade.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Nja... Riktigt så bra var det väl inte. Hyfsat är i och för sig ett grovt mått. :wink: Om jag inte minns fel var det en del som skillde mer än 30%. Ska se om jag hittar uppgifterna igen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vissa dock bra bättre än andra vad gäller att visa rätt vid induktiva belastningar om jag intre minns fel, resistiv last klarade dock alla ok.
peter555

Inlägg av peter555 »

Conrads, 3000 nåntig tror jag den heter ska vara bra.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag har en några år gammmal från clas i sjön och den är rimligt bra om man inte kör switchade nätdelar
mares

Inlägg av mares »

Den här verkar ju kul, då behöver jag inte springa och läsa av vid samma tillfällen heller!?

Länk

Borde vara lika bra som 3000 modellen? det står +-1% + 1 count

Den loggar 6 månader med 1 minuts mellanrum? det är väl iochförsig inte det optimala med en värmepump där man vill få med alla variationer som kan ske ganska fort.. kunde inte utläsa om detta intervall är inställningsbart heller, 2 månaders logg räcker ju ledigt...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Någon som har öppnat någon sån där stickkontakts elmätare?, kanske man kan justera beräkningen av effekten till det bättre. Om inte annat för den färdiga skalet med kontakter + lcd ;)
SJM

Inlägg av SJM »

Kolla webshoppen på www.varmepumpsforum.com
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Blueint:
Inte än, men jag har beställt 5st från ClasOhlson. :)
Jag har lite idéer på modifiering, så om jag kommer ihåg så kan jag ta lite bilder när en är öppnad.
mares

Inlägg av mares »

SJM: Tack men det stället har jag koll på, när det är dags för en mätare med S0 utgång så vill jag ha en skenmonterad till proppskåpet isåfall, sånna där mätare är klumpiga att ha när man har "levnadsutrymmen" runt sakerna.

Det blir nog den jag hittade, den sparar ju allt med så jag kan tanka över lite då och då när jag har lust och jag slipper att ha datorn igång! (jag vet att det är en på g i värmepump forumet men finns den inte så gör den inte, dessutom kräver den den klumpigare lösningen ;) )
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur snabb sampling samt bitbredd bör man ha för att kunna beräkna effekt korrekt trots smps, motorlaster å annat som ger ruskiga vågformer?

Samt finns det källkoder/algoritmer att tillgå ..?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det handlar väl mest om att ha en sann rms mätning av både ström och spänning samt att mäta fasvinkeln.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hittade ett examensjobb om transient respons hos elmätare i relation till S0 utgången:
http://webfiles.portal.chalmers.se/et/M ... tenMSc.pdf

I rapporten finns ett diagram med S0 utgångens pulser som graderas till ca ~10V. Men är inte S0 en slutande utgång utan egen spänning..?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den vettigaste lösningen (om man vill veta hur mycket energi som går åt) måste väl nästan vara nån form av analog multiplikator som driver en VCO som i sin tur räknar upp en räknare. Man får en frekvens som är helt proportionell mot effekten, och räknaren kommer ju att fungera som en integrator som man kan läsa av med jämna mellanrum (gäller bara att den inte hinner göra overlflow mer än en gång mellan två avläsningar).

Att sampla spänning och ström och sen räkna fram effekten blir svårare just om det är höga frekvenskomponenter.
Skriv svar