Kretskortslayout program?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)

Villket kretskortslayoutprogram använder du?

Eagle
51
70%
DipTrace
15
21%
CADint
3
4%
EDWinXP
3
4%
Sprint-Layout
1
1%

Antal röster: 73
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Visst funkar autoroutern i lite versionen, kanske inte jättebra autorouter men den funkar iallafall.

Dock bör man undvika autorouter om man kan, i stort sett är autorouter helt onödigt med färre än fyra lager och blir alltid sämre än manuellt routat.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

När jag började med kretskorts-CAD (ca ett halvår sedan) så testade jag både Kicad och Eagle, båda med lika förödande resultat: Jag fattade absolut noll. Det var ingen vettig vägledning till hur man skulle göra (tyckte jag då) och jag lyckades inte skapa någonting. Eftersom jag helst använder min PCLinuxOS-dator så valde jag att fortsätta att kämpa med KiCad och har nästan lyckats lära mig att använda det nu, även om en del saker fortfarande är obegripliga. (som t.ex. om man gjort ett färdigt routat kort och sedan måste byta en komponent i ritningen, så blir det total kaos när jag ska lägga in komponenten och jag får dra om en massa nät som blivit feldefinierade :evil: En annan jobbig sak är att det på ritningen kan se ut som om man anslutit en ledare till en komponent, men egentligen ligger den i luften, bara att den råkar sluta på samma plats som komponenten har sitt ben. Det är mycket irriterande, då man inte upptäcker det förrän man börjar dra ledningarna på kortet och den komponenten inte får anslutas. OCH SÅ FINNS DET INGEN ÅNGRA-KNAPP !!!

Det har också varit svårt att skapa nya moduler (=layouten till en viss komponent) , men efter mycket krångel har jag lyckats. Hur man sparar nya "moduler" i biblioteket eller tar bort gamla/felaktiga är fortfarande en gåta.

Autoroutern har jag slutat försöka med. Funkar inte med bara ett lager. (får ändå göra om det mesta för hand, och det tar längre tid än att göra allt från början).

Att fylla i Zoner tycker jag också är dåligt i Kicad. Zonernas kanter blir väldigt fula. Jag lägger till Zonerna i GIMP (dvs motsvarigheten till Photoshop) efteråt. Lite jobbigt bara om man caddar om senare.

En annan sak med Kicad som varit jobbig (särskilt om man har stora kort med många komponenter) är att när man startar PCB-editorn och laddar in nätlistan så hamnar alla komponenter på varandra i en stor klump. Det är en rejäl oreda innan man ser vilken som är vad. Så jag har gjort ett enkelt java-program som lägger till koordinater i nätlistan som motsvarar koordinaterna på ritningen. Därmed ligger komponenterna snyggt utlagda på PCB:et precis som de ligger i schemat. Lätta att hitta! Programmet har dock ett uruselt användarinterface, så jag vill inte skryta för mycket om det.
MSV

Inlägg av MSV »

Jo, det där med att en ledare "ser" ansluten ut, trots att den inte är det, är precis lika i Eagle! Har labbat lite till med eagle nu, och hålle precis på att ta reda på hur man placerar en "jumper". När jag routat kortet, så behöver jag lägga några byglar, men lögn att komma på hur man gör....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Placera ut två via och t.ex en "ledning" (route) mellan via-punkterna på top-lagret? Beror lite på hur du vill att det ska se ut.

Länk till många bra Eagle-guider. :)
MSV

Inlägg av MSV »

Aha, jag måste lägga dom på top-lagret, givetvis! Trodde det fanns en fumtion för "jumpers", hur den nu skulle fungera.... "Via" betyder att det i självaverket blir en "ö" på bägge sidor, eller?

Tack för länken, förresten! Ska börja läsa genast :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jo, precis så har jag också gjort mina "jumpers" - dvs trådar på komponentsidan. Först associerade jag till en sån där "jumper" man har bak på hårddisken för att välja master/slave med 2.54 mm delning.... men ... heter det jumper om det är en fastlödad tråd som ska vara där permanent?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag gjorde ett litet exempel på hur jag brukar göra. :)

Ett problem har uppstått:

Bild

Nu finns det (minst) två sätt att lösa det.

Metod 1)

Sätt två "via":

Bild

Routa en bana på toplagret:
Om du gör enlagerskort så fungerar den här bara som en kom-i-håg-grejj så du vet att det ska vara en sladd där. :)

Bild

Metod 2)

Välj en lämplig jumper i komponentbiblioteket.

Placera bygeln på rätt ställe och routa klart:

Bild

edit:
Nackdelen med metod 2 är att man antingen får räkna ut var man behöver bygel redan när man gör schemat, eller lägga till en bygel när problem uppstår. Men då måste man rensa lite, för om man redan har routat och ändrar i schemat så blir det såhär:

Bild

Men det går ju förstås att ordna med Ripup-knappen (brevid Route-knappen). :)
MSV

Inlägg av MSV »

Tack jimmy för en föredömlig förklaring, den hjälpte mycket!
Nu börjar det närma sig!

Bara en lite fråga till er som kan, hur gör jag för att minska borr-hålen i layouten? Hur gör jag för att öka på bredden på banorna?? (hoppas att detta går att göra efteråt :) )

Tack er hjälp!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Vet tyvärr inte hur man ökar bredden på banorna efteråt, men för att öka bredden innan man ritar ut dem så trycker man på Route-knappen och ställer in lagom bredd vid "Width". (Ändra gärna till millimeter-visning genom menyn View -> Grid och välj "mm" till höger om Size-rutan.)

För att minska borrhålens storlek (det går att göra efteråt) så kan man sätta ut en Via på varje ställe som man vill ändra. Tryck på "Via"-knappen, ställ in önskad form (oftast runda) och ändra Diameter och Drill. Dessa inställningar görs i rutorna strax under menyraden.
Ett mer permanent sätt är att ändra borrhål mm i varje komponent. Länken som du fick tidigare innehåller bra steg-för-steg guider till det.

Eagle är väldigt kul när man vant sig vid det. Jag tyckte det var väldigt rörigt i början (gjorde mina kort i Photoshop innan), men jag tvingade mig att sitta en stund med det då och då (typ 20 minuter per gång innan jag tröttnade) och tillslut var jag fast. Nu händer det att jag gör scheman och routar bara för att det är kul. :D
MSV

Inlägg av MSV »

Jag har faktiskt lyckatsa att ändra breden på banorna efteråt, man får passa sif bara så att dom inte "krockar" när kortet är färdig routat. Jag lyckas bar aändra på hålstorleken i "viorna" inte på komponenterna. Får försöka leka lite till ikväll :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha. Kul att det går bra! :)

Glömde en grejj om viorna: Det kan hända att det dyker upp ett meddelande om att man inte får placera dem. Lösningen är då att först placera viorna brevid (nånstans där det är tomt) och sedan flytta dem till rätt ställe.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Du hade hittat lösningen men vi kan ju skriva den för dom som är intresserade, för att ändra bredd på ledarna efteråt så klickar man change->width->önskad ledarbredd och sedan klickar man på dom ledare man ville bredda.
MSV

Inlägg av MSV »

Jag ändrade bredden på alla ledare samtidigt så här; group all - change width ("skiftnyckeln") och walde bredden, sedan högerklickade jag mitt i layouten och valde change: all. Då ändrades alla banorna på kortet samtidigt. Vet inte om det är rätt eller fel, men det funkade :)
När jag sedan skulle använda samma metod till att ändra borrstorleken på alla, så ändrades bara via hålen, inte pads:en...
Virror
Kontakt:

Inlägg av Virror »

Hålen och diametern på pads som tillhör en komponent måste man gå in i biblioteket och ändra på själva komponenten då dessa sitter ihop.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Man använder inte auto router - punkt slut. Det suger och är helt oanvändbart för allt under 4-larers kort. Routa manuellt och du får en bättre routning - alltid.
Skriv svar