Har hållt på lite grann med ett projekt nu och tänkte att det var dags att lägga upp det här. Det är ett kombinerat elektronik och mekanikprojekt så jag tänkte fokusera på elektronikdelen här..
Bakgrund:
Undervattenslampor (för dykning) är fruktansvärt dyra och håller ibland kass kvalitet och har dåliga prestanda. De som är led-baserade innehåller oftast inte drivelektronik utan är direktdrivna vilket ger mindre än optimal prestanda. De har ofta också ett ofördelaktigt yttre format vilket är av vikt vid viss typ av dykning.
Specifikation:
Yttre format (ungefär): max 40mm diameter och ca 150mm lång. Slag och reptåligt material samt vattentät och trycksäker till 150m (15bar).
Brinntid 1-2 timmar med så mycket ljus som ryms att bygga inom det yttre formatet.
För att få hög tillförlitlighet ska inga genomgående rörliga delar användas och alla tätningar ha två oringar. För strömbrytare används tungelement och magneter från elfa. Dessa driver en IRF3704 lågohmig transistor som ger spänning till lampan.
Prototypen har 3st Cree XLamp dioder som ska drivas vid 3.6V@1A seriellt dvs de kommer behöva ca 11V för att drivas vid 1A.
Batterier har jag inte bestämt riktigt ännu men jag har två olika spår: 2st C-Cell LiIon eller 6st AA NiHM vilka båda lösningarna ger 7.2V systemspänning.
Det ger att jag ska tillverka en dc-booster för att höja upp spänningen till ca 11V samt reglera den så att jag alltid håller 1A genom dioderna
Prototypen ser ut så här just nu:

De olika delarna

Här är spacern som dioderna ska monteras på borttagen

Knoppen med hålet till höger är för fastsättning på dykaren

Framifrån, den taggade ringen är strömbrytare som är lite större än lampkroppen.

Skruvarna som ska sitta i locket till höger är för laddning av batterierna utifrån.
Lampkroppen är i syrafast SS-2343 stål och frontglaset i polycarbonat medan resten ska tillverkas i POM-plast eller acetal vilket är mycket robust (och svindyrt).
Så här ser boost kretsen och regulatorn ut:

Vid simulering ser det ut så här:

Det kan vara lite svårt att se men den undre gröna kurvan är strömmen som konvergerar mot 1A och den övre är styrsignalen från regulatorn.
Om någon är duktig på att dimensionera och räkna på switchade kretsar så får ni gärna säga till om jag kommer grilla något. Switchfrekvensen är på 100kHz men jag vet att en del kommersiella kretsar kör högre typ 500kHz-3MHz för att få ner komponenternas storlek vilket vore önskvärt även för mig. Utrymmet är som sagt ganska begränsat.
Ett annat problem är att jag behöver negativ spänning till op:arnas matning då åtminstonde en av dem ska ligga och reglera runt 0. (den som mäter reglerfelet). Hittade den här på elfa dock:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 009425.htm
Kom gärna med synpunkter..
-------------------------------------------------------
Lägg inte upp bilder som är 2300 pixlar i bredd!!
Det står ju klart och tydligt MAX 700 pixlar!
Jag tog bort alla img-taggar.
//Jimmy
-------------------------------------------------------