Jag trodde det var givet med en FPGA och MicroBlaze? Eller?
Vad gäller MS så kör dom fortfarande 16-bitar Freescale och kodar i Codewarrior, även om koden borde gå att kompilera med gcc också.
Men jag hittar inte under vilken licens MS-kod och scheman är släppt?
DIY Insprut till bil
- Mizzarrogh
Man borde skapa en tråd där folket bakom MS får försvara sin skapelse här, och förklara varför man skall välja just den (eller VEMS). 
Håller fortfarande på att leta riktiga resensioner av såväl VEMS som M$ har just nu mest fått gå efter "hopkok" och DYI insprutningskonvertering av Jänkarblock, etc...
(något även jag hade i åtanke (fattas dock bara bilen...
) (delvis därför frågan om givarkompatibilitet),
--------------------------------
((sagt inom parentes för att illustrera litet hur mina tankegångar går just nu...) har haft svårt att släppa Jetronics systemen ur tankarna... Skall i allafall fortsätta fila på ideerna kring detta ...)

Håller fortfarande på att leta riktiga resensioner av såväl VEMS som M$ har just nu mest fått gå efter "hopkok" och DYI insprutningskonvertering av Jänkarblock, etc...
(något även jag hade i åtanke (fattas dock bara bilen...

--------------------------------
((sagt inom parentes för att illustrera litet hur mina tankegångar går just nu...) har haft svårt att släppa Jetronics systemen ur tankarna... Skall i allafall fortsätta fila på ideerna kring detta ...)
Dethär låter som ett riktigt intressant projekt. Jag går runt och funderar på något liknande... Funderar nämligen på att marinkonvertera en D5244T4 eller liknande. Problemet är att man måste plocka med en halv V70 i båten för att få den att gå. Problem 2 är att det inte finns något eftermarknadssprut till diesel. Vad jag har förstått så är dieselinsprutning mycket mer tidskritiskt än bensin, och att en MS inte skulle hinna med. Det finns ju mycket andra begränsningar i MS som gör att den inte funkar för diesel.
Åhh, vilken dröm att ha två D5-or i båten, och de kommunicerar med instrumentpanel och gasreglage med ett öppet (helst GPLat) protokoll.
Åhh, vilken dröm att ha två D5-or i båten, och de kommunicerar med instrumentpanel och gasreglage med ett öppet (helst GPLat) protokoll.

björn: Det är samma här, helt okunnig på FPGA. Men jag hoppades att andra hade hand om den biten, och jag kunde fokusera på mjukvaran i softcoren istället.
En bra början till ett sånt här projekt vore att samla ihop allt som ska styras ifrån den, vilka I/Os som ska finnas så att säga.
Är intresset stort för det här kan jag se runt var jag kan hosta en Trac som jag tror är väldigt bra lämpat för oss.
En bra början till ett sånt här projekt vore att samla ihop allt som ska styras ifrån den, vilka I/Os som ska finnas så att säga.
Är intresset stort för det här kan jag se runt var jag kan hosta en Trac som jag tror är väldigt bra lämpat för oss.
Eftersom det ändå verkade finnas ett litet intresse för detta så passar jag på att dra upp en gammal tråd.
Det finns några snubbar som gör exakt samma idé som vi har diskuterat här. Dock använder de inte FPGA, utan har istället någon 40MHz motorola-propp med någon form av "peripheral co-processor" som kallas XGate. Detta insprut verkar riktigt lovande och de har kommit en bra bit på vägen, även om det fortfarande bara körs i testbänken.
Bäst av allt är att det är 100% open source och alla scheman och källkod finns uppe. Det verkar också vara en hel del personer som utvecklar det. De har även ett forum som verkar vara ganska välanvänt.
Jag vet iaf vilket projekt jag ska haka på.
http://www.diyefi.org/forum/viewforum.php?f=9
Det finns några snubbar som gör exakt samma idé som vi har diskuterat här. Dock använder de inte FPGA, utan har istället någon 40MHz motorola-propp med någon form av "peripheral co-processor" som kallas XGate. Detta insprut verkar riktigt lovande och de har kommit en bra bit på vägen, även om det fortfarande bara körs i testbänken.
Bäst av allt är att det är 100% open source och alla scheman och källkod finns uppe. Det verkar också vara en hel del personer som utvecklar det. De har även ett forum som verkar vara ganska välanvänt.
Jag vet iaf vilket projekt jag ska haka på.
http://www.diyefi.org/forum/viewforum.php?f=9