Portalfräs Modell Ricce
Portalfräs Modell Ricce
Tjena,
Detta är min första post på detta eminenta forum. Jag har läst här ett bra tag och har förstått att här finns mycket kunskap, vilken jag kan ha nytta av i min fräskonstruktion.
Jag har för ett antal månader sedan köpt kontrollerkort och motorer av Jojje som jag laborerat med, samtidigt har jag gjort den mekaniska konstruktionen. Fräsen byggs som Xjobb i min högskloeutbildning, samt att jag hemskt gärna ville ha en fräs. Modellering utförs i Solidworks.
Än sålänge har jag byggt en första version av portalen i 25x25mm fyrkantsrör(material:S355JR). Denna blev dock så pass dålig och skev när jag svetsade på grund av att jag var för lat för att göra bra svetsfixturer så den konstruktionen är nedlagd.
Min Rev.2 portal kommer att byggas i mestadels Aluminiumplåt och vissa delar är redan på väg hem från Kina då jag har fått dem tillverkade till bra pris där.
Bilder Postas så snart jag har min server uppe igen.
Detta är min första post på detta eminenta forum. Jag har läst här ett bra tag och har förstått att här finns mycket kunskap, vilken jag kan ha nytta av i min fräskonstruktion.
Jag har för ett antal månader sedan köpt kontrollerkort och motorer av Jojje som jag laborerat med, samtidigt har jag gjort den mekaniska konstruktionen. Fräsen byggs som Xjobb i min högskloeutbildning, samt att jag hemskt gärna ville ha en fräs. Modellering utförs i Solidworks.
Än sålänge har jag byggt en första version av portalen i 25x25mm fyrkantsrör(material:S355JR). Denna blev dock så pass dålig och skev när jag svetsade på grund av att jag var för lat för att göra bra svetsfixturer så den konstruktionen är nedlagd.
Min Rev.2 portal kommer att byggas i mestadels Aluminiumplåt och vissa delar är redan på väg hem från Kina då jag har fått dem tillverkade till bra pris där.
Bilder Postas så snart jag har min server uppe igen.
mark: Det här med beredning är fortfarande en ganska grå zon för mig, men jag har börjat titta på Cambam så det är väl det jag ska testa i första hand.
Styrprogram är EMC2 som jag installerat på en laptop jag blev tillskänkt.
Här kommer äntligen lite bilder.
Så här ser styrboxen ut förtillfället, Det är som synes ett helt vanligt chassi till ett datornätagg. Inkopplingen av motorerna sker med vanliga 4pol molex

Detta är den konstruktion jag la ner p.g.a. parallellitetsproblem och skevningar. Om jag bara byggt en svetsfixtur till den hade
det faktiskt varit en bra konstruktion då den blev väldigt styv. När jag väl är klar kanske jag ritar klart denna iaf för skojs skull.

Här är den konstruktion jag håller på med just nu. Eventuellt kommer fler förstärkningar göras för att triangulera upp vridstyvheten.
Men jag tror det fungerar. Det som inte finns med på axlarna är mothållslagret som kommer vara av avgasklammertyp.

Lagervinklarna är av denna typ. De väntas hem från kina om ca 2 veckor. Materialet är Aluminium(EN-AW 6082). Och de levereras svartanodiserade

Mer kommer när kamera batteriet är laddat.
Styrprogram är EMC2 som jag installerat på en laptop jag blev tillskänkt.
Här kommer äntligen lite bilder.
Så här ser styrboxen ut förtillfället, Det är som synes ett helt vanligt chassi till ett datornätagg. Inkopplingen av motorerna sker med vanliga 4pol molex
Detta är den konstruktion jag la ner p.g.a. parallellitetsproblem och skevningar. Om jag bara byggt en svetsfixtur till den hade
det faktiskt varit en bra konstruktion då den blev väldigt styv. När jag väl är klar kanske jag ritar klart denna iaf för skojs skull.
Här är den konstruktion jag håller på med just nu. Eventuellt kommer fler förstärkningar göras för att triangulera upp vridstyvheten.
Men jag tror det fungerar. Det som inte finns med på axlarna är mothållslagret som kommer vara av avgasklammertyp.
Lagervinklarna är av denna typ. De väntas hem från kina om ca 2 veckor. Materialet är Aluminium(EN-AW 6082). Och de levereras svartanodiserade
Mer kommer när kamera batteriet är laddat.
Jag är inte riktigt med på vad du menar med upp och ned Jojje.
Men för att relatera till tändsticksasken så har jag planer på att "boxa" den nedersta delen och även lägga som ett halvtlock överst på traversen.
Ger det ett bättre vridmotstånd tror ni?
Edit: Jojje: hur långt är det mellan främre och bakre lagerparen i Xled på Lillsyrran?
Men för att relatera till tändsticksasken så har jag planer på att "boxa" den nedersta delen och även lägga som ett halvtlock överst på traversen.
Ger det ett bättre vridmotstånd tror ni?
Edit: Jojje: hur långt är det mellan främre och bakre lagerparen i Xled på Lillsyrran?
Den är ju nästan dubbelt så bred upptill, hmm...
Även om du boxar den nedre, så är den lika ranglig på övre, eller?
Tex dom höga tunna sidorna får du säkert problem med.
Eftersom Lillasystern är mindre och stadigare byggd, så behövdes det inte så stort avstånd mellan lagren. Men desto större det är, desto bättre, men det är nog inte det som är största "boven" i din konstruktion.
Bygg ihop, å se sen vad du ska ändra på. Det är det enda å rätta.
Bygg gärna i halvskala och i trä eller papp. Då ser du enklast å bäst vart det flexar mest.
Även om du boxar den nedre, så är den lika ranglig på övre, eller?
Tex dom höga tunna sidorna får du säkert problem med.
Eftersom Lillasystern är mindre och stadigare byggd, så behövdes det inte så stort avstånd mellan lagren. Men desto större det är, desto bättre, men det är nog inte det som är största "boven" i din konstruktion.
Bygg ihop, å se sen vad du ska ändra på. Det är det enda å rätta.
Bygg gärna i halvskala och i trä eller papp. Då ser du enklast å bäst vart det flexar mest.
Att den är bred där uppe är ju enbart p.g.a. att jag struntat i att skära av material där. Det är så att säga ett dött område.
Men jag föredrar att ha raka rena linjer. Om jag vill ta bort det så är det ju näst intill att bara gå på med sticksågen.
Enda anledningen för mig att ta bort det är för viktens skull. Men det är relativt lite vikt som skalas av.
Boxningen löser som sagt brara problemet där nere. Men med en uppstagning på detta sätt borde det avhjälpa problemet i ovankant(observera att inga skruvhål är utmärkta)

Sidorna är 158mm i "ostödd" längd. Jag har uppskattat att det inte bör bli ett problem. Men om jag har fel har faktiskt redan ryggar
liggande som jag kan använda för att förstärka sidorna utifrån. Så jag har mycket väl haft din tanke på det området.
Angående lagerlägena var jag bara intresserad då jag tycker det ser ut att fungera bra.
Edit: Jojje jag uppskattar dina kommentarer då det tillför tankar till min konstruktion.
Men jag föredrar att ha raka rena linjer. Om jag vill ta bort det så är det ju näst intill att bara gå på med sticksågen.
Enda anledningen för mig att ta bort det är för viktens skull. Men det är relativt lite vikt som skalas av.
Boxningen löser som sagt brara problemet där nere. Men med en uppstagning på detta sätt borde det avhjälpa problemet i ovankant(observera att inga skruvhål är utmärkta)
Sidorna är 158mm i "ostödd" längd. Jag har uppskattat att det inte bör bli ett problem. Men om jag har fel har faktiskt redan ryggar
liggande som jag kan använda för att förstärka sidorna utifrån. Så jag har mycket väl haft din tanke på det området.
Angående lagerlägena var jag bara intresserad då jag tycker det ser ut att fungera bra.
Edit: Jojje jag uppskattar dina kommentarer då det tillför tankar till min konstruktion.