RFID-märkt katt

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

RFID-märkt katt

Inlägg av LHelge »

Jag var hos veterinären idag för att ID-märka vår katt och fick frågan om det skulle göras med tatuering eller RFID-chip. Elektroniknörd som man är var valet inte speciellt svårt så han fick ett litet chip i nacken.

Vad jag förstått verkar det vara ett sånt här:
http://www.datamars.com/html/2.3_DATASH ... 208010.pdf

Såklart börjar man ju fundera på vad man kan hitta på för kul med det chippet...

Enligt databladet har det en arbetsfrekvens på 134,2 kHz men de kretsar jag sett för att läsa RFID-taggar har jag för mig arbetar med 125 kHz.

Någon som vet om det finns några färdiga kretsar som är lätt att interfejsa med en microcontroller som klarar av att läsa dessa taggar? Eller man kanske rent av kan använda de som är anpassade för 125 kHz, t ex den här:
http://www.electrokit.se/download/ID-12-Datasheet.pdf

Min första idé var en kattlucka som bara släpper in rätt katt, eller kanske en matskål som portionerar ut lagom mycket mat. Perfekt om man har flera katter. Vår katt däremot är en ensam innekatt, så han behöver varken gå ut eller slåss om maten med någon annan. Finns det fler idéer på vad man skulle kunna hitta på för skoj?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

125 kHz fungerar ej. TMS3705 från TI kan fungera
http://focus.ti.com/docs/prod/folders/p ... s3705.html
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

De flesta läsarna som används till djur måste vara väldigt nära chipet för att kunna läsa av det. Om det bara är läsarna som är dåliga vet jag inte men det skulle vara svårt att komma såpass nära med en sensor att den kan läsa av det iaf.
Dessutom har chippet en tendens att vandra runt lite under skinnet så det är inte alltid på samma ställe.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du har flera katter och en av dom tex måste ha medicin i maten så är det ju smart med låsta matskålar som bara öppnar sig för rätt katt. Tyvärr så måste sensorn vara mycket nära, ett fåtal cm för att funka.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Om RFID-chipset sitter i kattens öra borde man väl kunna monteraa avläsaren så att katten
bara behöver lägga örat mot plattan som ska läsa av RFID-chipet, det borde väl fungera?
Katter är ju smarta djur så de kommer nog på rätt snart att avläsnings plattan = mat :wink:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ytterörat på en katt är så tunt att inget chip ryms inom det!
Gå in i låda för att äta? det ställer ingen av mina upp på.
Om man har flera (fler än två) så är det absolut viktigaste att ha minst en alternativ flyktväg klar innan ätandet kan börja, detta i händelse en mera "ranghög" kommer och vill äta.
För korkade, glupska hundar och andra kreatur typ kor funkar det, med hästar blir det lätt blodutgjutelse (gäller alla djur som har en stadig hierarki i flocken eller som är löst grupporienterade typ katter).
Användarvisningsbild
goran.jon

Inlägg av goran.jon »

jag har själv haft samma funderingar , men vet för lite hur rfid funkar.
beror läsavståndet på mottagaren ( i katten) eller läsaren.
katt luckan kan man ju fixa så att kattryggen måste vidröra sändaren om så är ..... ifall man inte har luckan på ytterdörren.
Har man fler katter går det ju att fixa så att bara mina katter kommer in , även så att ifall ngn katt inte ska få gå ut , borde ju kunna ordnas.
har bara sett en del läsare som ansluts till en pc , vill ju ha en egen processor för detta .....
ska ju inte behöva ha datorn på jämnt
Matte

Inlägg av Matte »

Har ingen jätte erfarenhet av RFID men läsavståndet borde väll bero en hel del på "bas stationens" antenn. själv har jag sett demon på RF id chip(då för passage så betydligt större chip antenn) med en bas stations antenn på ca 10x10cm och då va räckvidden typ 10cm. sen körde vi med en annan typ 30x20cm antenn och då var räckvidden typ 40-50cm. antennen på ett chip i en katt måste uh dock vara minimal och man kanske inte ska ge katten cancer så får kanske ta det lite lungt men gissar att räckvidden borde kunna ökas med en större antenn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Bakar man in en antennslinga bakom dörrlisten så blir nog räckvidden någon meter, det finns många exempel på detta på nätet där dom läser av rfid från folk som går förbi utan deras vetskap.

Att katten skulle få cancer är oerhört osannolikt, större risk när han ligger och sover på en grendosa då :P
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Chippet sitter mellan skulderbladen på katten, inte i örat där de däremot kan få en tatuering.

Min tanke vad gäller kattlucka är att sätta antennen vinkelrätt mot dörren, precis ovanför luckan, om katten böjer ner huvudet för att gå in behöver inte läsavståndet bli mer än 5-10 cm.

Men detta projekt får man nog ta tag i när man skaffar hus nån gång i framtiden.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Här är ett annat projekt som använder webcam. :)
http://www.quantumpicture.com/Flo_Contr ... ontrol.htm
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Ansikts-igenkänning på katten? :lol:

Förvisso bara profil-siluett, men ändå...
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Jag har ju hus... och frugan har blivit helt kär i en katt hos svärmor så risken är ju stor att man helt plötsligt blir kattägare igen. :?
Här stryker ju omkring en del andra katter och dom vill man ju inte få in så det där med en kattlucka som bara öppnar sig för vår katt hadde ju varit perfekt...
Användarvisningsbild
Peter_L

Inlägg av Peter_L »

I Krankesjön i skåne har de märk 5000 fiskar med RFID.

Såg det i nått nyhetsinslag eller nått på tv för ett tag sedan. Det såg ut som om de hade antennen runt en å. Dvs fisken simmade igenom antennen så blev de avlästa.. är inte säker men tyckte det såg ut så...

Kanske borde gå göra en antennslinga som katten går igenom, vet inte hur det funkar riktigt,,,

hittade inte så mycket på google om det, bara en pdf

http://www.rfidnordic.se/index.php?opti ... id=4&id=21
Skriv svar