Meduza: En klart intressant poäng! Redan med 2 stänger har jag funderat en del på om man skulle ha nån form av kalibreringsbitar som har relativt hög precision. Snäppet värre är att mäta upp parallelliteten med indikatorklocka men det känns enklare att mäta på 0.01 mm när en att justera på det
Dennis_F: Jag kan inte minnas att jag sagt att nåt av det jag skissat upp eller beskrivit i ord är skrivet i sten.
Det enda som är ganska klart efter lite resonerande är att jag kommer mäta på de olika ingående komponentera vilka toleranser dom håller vid olika laster, sen får man utgå ifrån det.
Jag har fortfarande inte fått särskilt många svar på några uträknade/uppmätta krafter och ärligt talat känns många "råd" rätt tomma när dom inte är uppbackade särskilt vetenskapligt.
Men kontentan är iaf att räkna, mäta och testa före man skrider till verket så kommer man i rätt härad. Sedan får man prova fräsa lite och mäta hur off det blir.
Det mest avancerade jag på rak arm kan tänka mig att vilja fräsa är hjulspindlar och då är det absolut mest kritiska lagerpassningen. Men sen är det kanske inte möjligt att genomföra av flera olika anledningar, t.ex. måste man vara säker på att använda rätt material annars kan det bli en otäck historia.