Hur fungerar däcktrycksgivare i bilar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

En del märken kör med jämförelse mellan höger och vänster hjul på samma axel. Man använder då ABS sensorernas pulser och jämför över tid för att kompensera det faktum att man inte alltid kör med 100% rak kurs. Sensorerna ger ganska många pulser per varv och när skillnaden ökar larmar systemet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Måste man inte i princip ha punktering innan det reagerar? Radialdäck borde har samma omkrets oberoende av tryck.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Som sagt det används av flera tillverkare och fungerar utmärkt. Jag märker att du inte vet så mycket on däck och rullningsomkretsmen detta system är inte avsett att visa exakt tryck utan bara varna om ett av hjulen börjar tappa tryck. Man får då en varning och kan sakta ner, ta första avfart och kolla vad som är på gång innan det händer något allvarligt. Detta system kan lika lite som något annat förbereda dig på en däck explosion utan bara en normal punka.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Oj, det var många fler svar än jag hoppats på =)
Kanske borde preciserat mig lite mer. Det är ganska exakt tryckmätning som behövs, inte endast punkavarning. Tempratur kommer även att behöva mätas. Eftersom det blir ett chip eller två måste man väl antagligen lägga sensorn inne i däcket. Den får ej heller bli för turng.

Just nu lutar det åt nån slags bluetooth modul med en liten mikrokontroller typ tiny26 lr nåt, som mellanled mellan tryck och tempgivare och blåtanden. Tror det går att konfa blåtanden så den ligger i energisparläge och piggnar till då man petar på den från styrmodulen. Då tänkte jag låta blåtandsmodulen väcka resten av kretsen en korttis, göra en mätning, och sen lägger alla sig å sover igen.

på så sätt borde det bli rätt energisnålt. Ett litet batteri skulle ju kunna vara en lösning förstårs, men det skulle kännas mysigare om man slapp ladda manuellt, så det fungerar i "evighet" så att säga.

Matseng: vad är det här zigbee? 10 år är ju ganska nära en evighet måste jag ju säga :) Gör man prylen tillräckligt strömsnål kan man kanske acceptera begränsad livstid...

Induktiv laddning verkar ju vara ett alternativ. Men det blir lite knyppel att montera magneter på utsidan, sen måste man väl få spolen inne i däcket rätt nära, helst sitta fast på gummit så den är nära magneten för att man skall få nån kontakt känns det som. Känns som att det inte är så det är gjort i verkligheten... skulle gärna komma på nåt litet å smidigt....
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Zigbee är det officiella nicknamet på IEEE.802.15.4-standarden.

Det är en "ny" 2.4 Ghz kommunikationsstandard som är till för att bygga upp nät hemma av saker som rapporterar status till varandra på ett ekonomiskt sätt.

På zigbee.org kan man läsa mera. Här är en notis i deras faq om batterilivslängden. http://www.zigbee.org/en/about/faq.asp#13
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Att konstruera något själv är nog inte så lätt:

Temperaturmätning måste ske INNE i gummit, å det fixar man nog inte så lätt på egen hand....

De system som finns på marknaden är så små att det nog är svårt att komma ner i dimension

Moderna system har dessutom rörelsedetektorer i sensorerna, så de är bara aktiverade när hjulen rullar (för att spara batteri).
Enligt broschyren klarar de då 10 år utan batteribyte !!
Senast redigerad av janne66 20 januari 2005, 09:42:48, redigerad totalt 1 gång.
kricka
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kricka »

Har följt lite här och jag kan i alla fall bidra med lite data från Audi för jag jobbar på en sådan verkstad.

Audi har ett sådant system och det är batteri drivna sensorer i varje däck som sitter och känner av och en mottagare i varje hjul hus. Sitter även en mottagare i bagaget som känner av datan om hur reserv hjulet mår.

I boken om "Däcktryckskontroll RDK" står det att "Vid smygande tryckminskning får föraren tidig information för korrigering av trycket i däcken. Vid plöstlig tryckminskning och vid onormal tryckminskning då bilen stå stilla.

Hittade även en massa annat skoj i boken att vid vissa tillbehör monteras optisk överföring mellan styrdonen och överföring med 6Mbit mellan styrdonen och att som tillbehör finns en ersättning till start nyckeln... Figer id läsare och om man väljer det så kan man slippa nyckel för att öppna dörren på bilen.. I det fallet har man ett litet chip i fickan så känner dörr handtaget av den induktivt så man bara drar i hantaget så känner bilen av om du har rätt id så låses låset upp...

(Snart när man ska starta bilen då står det "System Rebooting" "Norton Audi AntiVirus found two power hacking viruses)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Andy skrev:Som sagt det används av flera tillverkare och fungerar utmärkt. Jag märker att du inte vet så mycket on däck och rullningsomkretsmen detta system är inte avsett att visa exakt tryck utan bara varna om ett av hjulen börjar tappa tryck. Man får då en varning och kan sakta ner, ta första avfart och kolla vad som är på gång innan det händer något allvarligt. Detta system kan lika lite som något annat förbereda dig på en däck explosion utan bara en normal punka.
I teorin är omkretsen på ett radialdäck oberoende av trycket. Jag inser också att det inte är riktigt så i praktiken. Särskilt inte vid låga tryck. Men min fråga är hur mycket tryck måsta man tappa innan det reagerar. Min gissning är att det är tämligen lågt tryck när det kan påvisas att det är fel. Men som punkterings detektering funkar det ju.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

I praktiken handlar det om att hjulets centrum höjd över marken (vägen) påverkar radien även om det bara är nertill. Det är denna radie som bestämmer hur lång sträcka hjulet förflyttas på ett varv. Omkretsen av ett hjul med olika tryck påverkas betydligt mindre än radien nertill och har inte så stor betydelse i det här fallet.
J10

Inlägg av J10 »

http://www.freescale.com/ har rätt bra instruktioner på hur du kan bygga ett system för att övervaka däcktrycket, färdig med kopplingsschema, komponentbeskrivning och pcb-layout samt monteringsexempel
http://www.freescale.com/files/sensors/ ... AN1951.pdf är ett av dokumenten, finns till flera av deras trycksensorer för användning vid däck-trycks mätning
Skriv svar