ElectricMan's CNC fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

ElectricMan's CNC fräs

Inlägg av ElectricMan »

Här ska byggas CNC fräs! :D

Bakgrund:

Det började med att jag inte hade något projekt att göra på slöjden på skolan. Det löstes med att sm2wmv kom på att jag skulle bygga en cnc i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28350

Sen visade Meduza en ritning på en fräs, den visade jag för slöjdläraren och han tyckte att det verkade roligt :)
När jag sen kom hem så började jag konvertera måtten till centimeter, då upptäcker jag att den var jäkligt stor! :shock:
Så jag började rita en egen, det kan ni läsa i denna tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=28552

Det började med den här modellen:
Bild

Till slut slut ser det ut såhär:
Bild

I dag så var jag på biltema och köpte lite kullager, bultar, muttrar och lite annat godis. Och i morgon om mdf skivan har kommit ska jag böra bygga på den :) Bilder kommer troligtvis då också.
Senast redigerad av ElectricMan 29 juli 2009, 23:32:56, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Måste du starta ännu en tråd, med samma fräs??? :roll:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag tycker att det är helt rätt som Electric_man har gjort, först en tråd där han spånade ideer, sen en där han vidareutvecklade iden till något som kunde bli ett projekt, och nu en ren projekttråd.

Lycka till med byggandet!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Måste du starta ännu en tråd, med samma fräs???

Japp, det måste jag! :D

Skrev upp allt jag har köpt hittills, trodde faktiskt inte att det kunde kosta så mycket :lol:
http://www.nisseselektronik.se/temp/cnc/cnc.html
Senast redigerad av ElectricMan 23 juli 2009, 22:56:45, redigerad totalt 3 gånger.
H.O

Inlägg av H.O »

Hur många trådar finns det inte redan om en "annan" fräs...? Tycks inte varit något problem förut. Kanske elctric_man också borde skapa en tråd om trådar om sin fräs... 8) Sorry.... :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Electric_man: någon stans runt 10-dubbla summan du har handlat för slutade jag föra lista på inköpen till mitt stora CNC-bygge... en sak är jag säker på... det är en jävligt dyr och beroendeframkallande hobby det här med CNC ^_^
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Generellt!

Ja den som tror att det är billigt biter sig rejält i rumpan samt att många tror det går att bearbeta 'va fan som helst' bara man har en 'CNC'
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

H.O skrev:
Hur många trådar finns det inte redan om en "annan" fräs...? Tycks inte varit något problem förut. Kanske elctric_man också borde skapa en tråd om trådar om sin fräs... 8) Sorry.... :)
1: "Grundtråden" om Lillasyster är bara en enda. Den är visserligen helt "osökbar", men ändå...
2: Resten handlar om andra saker + andras Lillasystrar, som jag inte skapat.
3: Tråden om trådarna är till hjälp att samla ihop. Förövrigt var det inte min ide.
4: Jag tyckte electric_man bara fortsatte där den förra slutade.
5: Det blir inte lättare att följa med i svängarna när en tråd blir "uppdelad".
6: Det var inte för att "klaga". Jag trodde det var lättare för alla om electric_man fortsatte där han börjat.
7: Vill electric_man ha det på det sättet, då ska han få ha det så, OK.
Användarvisningsbild
sirdizarm

Inlägg av sirdizarm »

Jag tycker personligt att en ny tråd är helt ok. Jag har själv på ett annat forum där liknande det jag själv skulle posta fanns och jag använde den tråden för att posta mitt, och det resulterade i att jag fick massa skit från alla eftersom "jag då postade saker i en annans tråd"

Så om det nu finns så många fräsar/cnc maskintrådar tycker jag att det också ska finnas en gruppering av de. Så om man vill kolla enbart fräsar/cnc så finns allt som har med de där. Kanske finns jag har inte kollat, men eftersom detta nu kom på tal om att denna tråd skulle flyttas till någon annans tråd. Borde ju något göras åt saken.

För de som inte tycker att fräsarna e intresserade, behöver ju inte kolla in de heller. Sedan att fortsätta posta i en redan skapad forumstråd om sina egna saker. Tycker jag inte skall "rekomenderas" för om jag skulle skapa egen tråd, och markera "underrätta mig vid svar" är ju det relaterat till min tråd. Men om jag fortsätter i någon annans. Är det kanske så att någon läser och svarar på just den trådens innehåll och inte just det jag lagt till, och på så vis underrättar mig för fel sak.

Så om det är så många som skapar trådar om fräsar o hemmabyggda CNC gör en separat "flik" där alla de ligger i då.

Tack.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

sirdizarm, vem har snackat om någon annans tråd? Det är electric_man's trådar allihopa.
Har du läst alla inlägg här? :humm:

Det med en egen flik om bara fräsar/CNC tog vi upp för flera år sen.
Man skulle då vänta på nya forumet, men det var bara skitsnack.
Inte har jag sett nåt nytt forum, har ni? :roll:
ojjan

Inlägg av ojjan »

Okej, nog. åter till bygget electric_man...
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

ojjan: Tack... :)

Vi hade inte fått nån MDF skiva ännu, men jag borrade lite aluminiumprofiler och sånt. Nu kom jag på att jag har mobilen att fota med, men aluminium profiler vet ni väl hur de ser ut? :lol:

Nästa gång (onsdag, 2008-09-17) borde den ha kommit, då börjar byggandet på riktigt! :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jahapp, i dag var det brandövning på självaste slöjdlektionen, så typ en halvtimma gick bort då... Men skivan hade kommit och jag hann kapa ut en del. Det tog lite tid att kapa 120cm 19mm MDF med en vanlig fogsvans :lol: Men det gick!
Användarvisningsbild
DjAlbert

Inlägg av DjAlbert »

Du har glömt en viktig detalj ... :roll:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Och det är?
Skriv svar