PC i bil
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
PC i bil
Hej på er!
Tänkte disskutera en liten del av ett projekt - att få in en PC i bilen.
Första delproblemet är spänningsmatningen.
Jag skulle vilja fimpa nätagget och köra dator på bilens 12V.
Önskvärt vore även att kunna ha passiv kylning på datorn och ha den igång hela tiden. (För att t.ex. ha "fjärrlåset" kopplat till datorn)
Tror ni att detta är möjligt, vad kan en gammal 450Mhz ha för effektförbrukning?
Räcker det med att dela upp spänningen så man får ut det som finns på en vanlig molex?
Tanken är även att man i framtiden ska kunna köra WLAN på den, parkera den utanför huset och föra över MP3:or till den.
MVH Andreas
Tänkte disskutera en liten del av ett projekt - att få in en PC i bilen.
Första delproblemet är spänningsmatningen.
Jag skulle vilja fimpa nätagget och köra dator på bilens 12V.
Önskvärt vore även att kunna ha passiv kylning på datorn och ha den igång hela tiden. (För att t.ex. ha "fjärrlåset" kopplat till datorn)
Tror ni att detta är möjligt, vad kan en gammal 450Mhz ha för effektförbrukning?
Räcker det med att dela upp spänningen så man får ut det som finns på en vanlig molex?
Tanken är även att man i framtiden ska kunna köra WLAN på den, parkera den utanför huset och föra över MP3:or till den.
MVH Andreas
Räkna med uppåt en 40 W tror jag, sedan kan du knappast tömma batteriet så.. Beroende på batteriet så kan du kanske köra ett halvt dygn eller så innan du får plocka fram startkablarna =)
(Du får nog skaffa dig en betydligt mer strömsnål grunka för att det här ska gå, finns strömsnåla grejjer att köpa :) )
(Du får nog skaffa dig en betydligt mer strömsnål grunka för att det här ska gå, finns strömsnåla grejjer att köpa :) )
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
Ja, det vore ju trevligt att kunna låta bilen stå ett par dagar utan att batteriet drar ur.
Laptop är faktiskt ingen dum idé. Har funderat lite på det också...
Men det känns som man har större möjligheter att modda med ett löst moderkort. Också blir det inte lika dyrt om nått brinner
Ett sista dödsryck på stationär-ideén då:
Om man "tapar" in sig efter 230V trafon och likriktaren i ett vanligt nätagg. Skulle man inte kunna mata det med 12V där? Eller behöver moderkortet AC på något ställe?
...får börja spana efter en laptop som plan B...
Laptop är faktiskt ingen dum idé. Har funderat lite på det också...
Men det känns som man har större möjligheter att modda med ett löst moderkort. Också blir det inte lika dyrt om nått brinner

Ett sista dödsryck på stationär-ideén då:
Om man "tapar" in sig efter 230V trafon och likriktaren i ett vanligt nätagg. Skulle man inte kunna mata det med 12V där? Eller behöver moderkortet AC på något ställe?
...får börja spana efter en laptop som plan B...
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
en sån här goding kan man använda sig av .
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... uct=M1-ATX
/Hylsan
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... uct=M1-ATX
/Hylsan
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
Ja, det var ju ett schysst nätagg.
Men om man vill att datorn ska kunna "leva", svara på vissa interupts även fast bilen är avstängd i säg 48h. Finns det någon möjlighet till det?
Jag räknade lite lätt på det, säg att batteriet är på 65Ah
65Ah/48h = 1,35A
1,35A * 12V = 16,2W
(förvisso utan marginal för att det ska gå att starta bilen... men man kanske kunde slänga i ett extra batteri för ändamålet.)
16,2W... kan man få en dator att dra så lite i nån form av vänteläge.
Det kanske helt enkelt är så att det inte finns någon möjlighet till det. Då går det ju inte heller att köra fjärrlåset på datorn.
Men om man vill att datorn ska kunna "leva", svara på vissa interupts även fast bilen är avstängd i säg 48h. Finns det någon möjlighet till det?
Jag räknade lite lätt på det, säg att batteriet är på 65Ah
65Ah/48h = 1,35A
1,35A * 12V = 16,2W
(förvisso utan marginal för att det ska gå att starta bilen... men man kanske kunde slänga i ett extra batteri för ändamålet.)
16,2W... kan man få en dator att dra så lite i nån form av vänteläge.
Det kanske helt enkelt är så att det inte finns någon möjlighet till det. Då går det ju inte heller att köra fjärrlåset på datorn.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
Microprocessorer/Microcontroller har jag 0-erfarenhet av...(kanske lika bra att ge sig in på det iofs...)
Men min tanke var att man ska kunna köra MP3or, passagerare kan se på film, backsensor, ev. webcam till backning, tidsstyra låsning av bilen... you name it.
Om man har en vanlig PC i bilen har man(jag) stora möjligheter att programmmera dessa.
Anledningen till att jag vill ha igång den när bilen står still är just för fjärrlåset(samt tidsstyrningen).
Har ett befintligt enkelt system i form av en byggsats och en RF-sändare med två knappar som låser/låser upp bilen. Jag vill kunna förenkla detta till att endast använda en av knapparna. Samt att kunna få in nån häftig funktion på den andra.
Tänkte styra MP3 funktionen via ett plugin i winamp och knappar in på COM-porten. En LCD-display från LPT som visar ID3.
Men jag får nog rikta in mig på en microprocessor till just fjärrlåset.
Men min tanke var att man ska kunna köra MP3or, passagerare kan se på film, backsensor, ev. webcam till backning, tidsstyra låsning av bilen... you name it.
Om man har en vanlig PC i bilen har man(jag) stora möjligheter att programmmera dessa.
Anledningen till att jag vill ha igång den när bilen står still är just för fjärrlåset(samt tidsstyrningen).
Har ett befintligt enkelt system i form av en byggsats och en RF-sändare med två knappar som låser/låser upp bilen. Jag vill kunna förenkla detta till att endast använda en av knapparna. Samt att kunna få in nån häftig funktion på den andra.
Tänkte styra MP3 funktionen via ett plugin i winamp och knappar in på COM-porten. En LCD-display från LPT som visar ID3.
Men jag får nog rikta in mig på en microprocessor till just fjärrlåset.
-
- Inlägg: 49
- Blev medlem: 18 juli 2008, 14:16:34
- Ort: Karlstad
Onkelborg:
Har inte batteritillverkaren någon marginal på kapaciteten?
Jag kan förstå att man inte får ut allt pga att batteriet är gammalt, temperatur m.m. Men i ett nytt, fräscht batteri måste väll siffrorna stämma?
Antar att de räknar att batteriet är slut när ut-spänningen sjukner under en viss andel av märk-spänningen.
Att jag inte har någon ström kvar till start stod med som en kommentar efter beräkningarna.
Har inte batteritillverkaren någon marginal på kapaciteten?
Jag kan förstå att man inte får ut allt pga att batteriet är gammalt, temperatur m.m. Men i ett nytt, fräscht batteri måste väll siffrorna stämma?
Antar att de räknar att batteriet är slut när ut-spänningen sjukner under en viss andel av märk-spänningen.
Att jag inte har någon ström kvar till start stod med som en kommentar efter beräkningarna.