Hjälp med att öka o sänka hastigheten av ljud (pitcha) ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robertr81

Hjälp med att öka o sänka hastigheten av ljud (pitcha) ?

Inlägg av robertr81 »

Hej!
Jag har byggt ihop en elektrnikbyggsats med 8 knappar som ger ifrån sig olika ljud när man trycker på dom. Jag skulle vilja att man kunde öka och sänka hastigheten på ljuden genom att vrida på en "ratt" . Tänkte att en potentiometer kanske skulle kunna göra jobbet. Frågan är bara vilken jag ska välja Och hur den ska kopplas in? Vad jag har förstått så är en potentiometer en slags resistor men den har tre ben vilket gör det hela lite mer problematiskt för mig som inte kan allt om detta. Elektrniksatsen innehåller:
--------------------------------
3v battery snap
100R resistor brown black brown
680K resistor blue grey yellow
SG12 COB PCB
BC547 transistor
SG12 MOTHERBOARD
8st PUSH-ON SWITCH
---------------------------------
Länk till elschema över byggsatsen.
http://www.electronic-kits-and-projects ... /sg12m.pdf

det står att man kan experimentera med 680K resistorn. Någon som har något tips?

Vore tacksam för hjälp!
Mvh
/Robert
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Den potentiometern på 680k ändrar tonläget, inte hastigheten. Men det är ju det som är "pitching" så det blir nog bra.

Ta och bygla ihop 2 utav anslutningarna på potten och koppla in den istället för motståndet på 680k och prova.
robertr81

tack!

Inlägg av robertr81 »

Tack för ditt svar!! Spelar det någon roll vilken potentiometer jag använder, det finns ju en del att välja på. Hittade dock ingen på elfa som låg på 680 K.

Mvh
/Robert
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om du vill kunna både öka och minska så köp en på typ 1Mohm.

Den kommer ha en minsta resistans på 0hm och en högsta på 1Mohm.
Nu är ju frågan vad kretsen gillar att ha 0ohm på den justeringen. Man kan ju för säkerhet lägga typ 1Kohm i serie så kommer du aldrig under 1K.

Vilken sorts pot du tar spelar ingen roll. Är vell ganska smidigt med en panelmonterad dock, eller kanske en skjutregel....
Skriv svar