Beställa 4-lagers mönsterkort, till vad?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Beställa 4-lagers mönsterkort, till vad?

Inlägg av squiz3r »

Hej. I våras vann jag en prototypserie med mönsterkort hoss Multi-Teknik.

Till robot-SM nästa år tänkte jag använda ett 4-lagers mönsterkort för att få allt så litet och kompakt som möjligt, problemet är bara att jag tidigare endast har använt 1-lagers kort.. Så för att vänja mig vid 4-lagerskort tänkte jag använda denna protoypserien som övning. Då är bara problemet att jag inte kan komma på vad för kretskort jag ska göra.. Det ska ju helst vara något som jag kan ha användning av alla exemplaren, 5-10 ex. Alternativt möjligen att man kan sälja de som jag själv inte har användning för.

Några idéer som jag har:
RGB stämningsbelysning med PIC
PIC labbkort, som innehåller kristall m.m.
Robotkontroller som är anpassningsbar för diverse projekt. (PIC)

Om ni kan komma på några andra förslag så säg gärna dem!

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ett PIC labbkort, är väl aldrig frl men försök hitta på alla möjliga och omöjliga anslutningar i så fall.

Om du labbar mycket med robotar loter ju en robotkontroller minst lika bra, men vad skall du ha för funktioner på dessa alternativ?

Men glöm inte att lägga till skydd för komponenter så att polvändning med mera inte ställer till det för dig vid laborerande.

Edit: syftningsfel åtgärdat.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ett robotkort med motordrivkretsar, ingångar för olika sensorer, usb-port, serieportar av olika slag, kanske en avr32 eller en arm7 och varför inte en cpld för att få lite extra i/o...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

strombom: Tror att jag håller mig till PIC ett tag till, tiden räcker inte riktigt för att lära sig något nytt.. :)

Om det blir ett robotkontrolerkort så blir det nog ingen H-brygga på den, har inte hittat någon billig och bra än, så att den kan man ju koppla på extern sen när man hittar en man vill ha.

Men typ RS232 några LED's, RC servo kontakter, kristall och utag för HD44780 LCD m.m.

Är det något speciellt man ska tänka på på ett 4-lagers kort?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jordlager och spänningslager i de två mittenlagren, signaler på ytterlagren
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

4 lagers... lätt att bli beroende... man kan nästa autorouta ett 4 lagerskort :)

Ofta ser man att de lägger spänningen i mitten (som tidigare inlägg säger)

och sen med fördel dela på analog delen och digitaldelen... om du nu har en analog del

Så jag hade nog tittat just på nått med analog del... tex. en A/D kanske en DSP lösning... (DSPic då) ( jag kan egentligen GARANTERA att jag skulle pyssla med DSP :) )
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag cad'at en del på kortet, och kommit fram till att det stämmer, man blir beroende.. :)

Men jag har en fråga om vior.. Att göra blinda vior är ju ingen bra ide, men om jag då ska koppla ihop en bana på tex. lager 1 med spänningsplanet på lager 3 då kan man väll göra en vanlig genomgående via och sen hålla fritt runt om den på alla lager där det inte ska kopplas ihop? Om jag gör det som en vanlig via i Eagle, då blir den väll genomgående oavsett vilka lager den ska gå till?

Mvh. Daniel

Edit: En till fråga: Kan man ha en (genomgående) via under en DIp kapsel, samt under en SMD komponent?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag skulle säga "ja" på båda frågor. Alla vior som går rakt igenom kortet ansluter till alla lager helt valfritt. Däremot blind-vias brukar vara begränsade när det gäller kombinationen, vilket sätts av tillverkaren. Detta råkade jag ut för när jag caddade min Mini MiniMig. Där använde jag blind-vias utifrån min egen tanke innan jag visste hur det egentligen fungerade. Efter samråd med tillverkaren så ändrade jag detta - många vior ersattes då av sådana som gick genom alla lager. Att lägga vior under komponenter är inga problem - ser du dessutom till att de är täckta av lödmasken minskar du risken för ofrivilliga lödbryggor om någon via måste ligga nära en pad (dessutom ser kortet snyggare ut).

Edit: hur man gör i Eagle har jag ingen erfarenhet av - jag kör med Protel...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag cad'at ihop en liten förstärkare till en MP3'spelare. Den är baserad på en TDA2030 enligt detta schemat från databladet. (Det blå'a mittlagret är GND.)
Bild
Bild

Jag har bara två funderingar.. Jag har välldigt lite erfarenhet av audio, jag vet bara att alltid när jag brukar försöka så blir det skit :oops:. Ser denna designen bra ut, eller tror ni att det finns risk för störningar? Vad ska man isåfall ändra på?

Och eftersom det är välldigt mycket tom plats så tänkte jag att jag ska använda den till lite annan elektronik. Men vågar man sätta på tex. en PIC och lite kringkomponenter eller finns det risk för att det stör så att det blir kass ljudkvalitet?

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Känns lite som overkill med 4-lager för denna design - den är fullt möjlig att göra enkelsidig...

För övrigt tycker jag ledarna är lite väl klena i de delar som hanterar lite högre strömmar. Blanda digitalt och analogt går bra om man ser till att designa jordplan och jordanslutningar på ett bra sätt. Avstånd är ett bra sätt att hålla känsliga analoga delar från de digitala - lägg ingångsdelarna av förstärkaren så långt från MCU'n som möjligt.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Jag hade bytat plats på TDAn och C10 och samtidigt roterat tdan 90°
Vrid även C9 90° så att den inte blockerar vägen till JP20
Och kört med grövre ledare.. och inte kört dem under kondensatorerna.. :)

Swech
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Illuwatar: Jag kan hålla med om att det känns lite overkill att göra det på ett 4-lagerskort för förstärkarens skull, men MCU-delen kan nog behöva det. Och sen är det så också att jag har inte möjlighet att göra det själv även om det skulle gå på 1 lager, för jag har inte riktigt kommit överens med TT-metoden..

De ledarna där det går strömmar är ju bara den blå'a som går från OUTPUT till SPEAKER (via kondingen), den kör jag 0,4 mm nu. Det är bara en 1w högtalare, så det borde väll inte behövas bredare då? Men jag har ju platts så jag ska fixa den. De andra ledarna kan väll vara 0,2 mm för där går ju bara en liten ström..?

Att jag inte ska köra dem under kondingen, är det för att det kan bli störningar?

Mvh. Daniel
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

TDA2030 ger väl mer än 1 W (14 närmare bestämt)? Dessutom måste även matningsspänningsledarna och jordanslutningen vara av minst samma dimension som de till högtalaren.

Utnyttja i så fall dina 4 lager och gör förstärkardelen mer kompakt. Som det är nu är det lite väl mycket luft mellan delarna. Då får du dessutom över mer plats för din MCU-grej. Själva TDA2030 skulle jag sätta vid kortets kant så den kan monteras mot chassit för kylning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>TDA2030 ger väl mer än 1 W (14 närmare bestämt)?
Jepp, Korrekt, men jag tänkte ställa in insignalen så att jag får ungefär 1w uteffekt.

>Dessutom måste även matningsspänningsledarna och jordanslutningen vara av minst samma dimension som de till högtalaren.
Strömförsörjning går via de två lagrena i mitten, dock såg jag nu att spänningslagret inte är med på bilden.

Tyvär får inget sticka ut utanför kretskortet då det är välldigt smalt där jag har tänkt montera den.

Jag ska göra om det och återkommer sen med en ny bild.

mvh.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Idag va tydligen en bättre CAD dag.. :)
Bild

Alla ledare är 0,4mm förutom de som ska ta större strömmar, de är 1,016mm. Inga ledare går mellan några SMD paddar heller.
Skriv svar