halloj alla glada..
håller på med ett hemmabyggt terrarium modell större och dess färdiga tillbehör är som normalt inte tvärbilliga..
tänkte kolla här om nån har några tips på en sekundtimer för att använda till regnsystem/luftfuktning
här hade ja tänkt använda mig av en 12v spolarpump och ett par lämpliga "findimmande" munstycken. den ska gå att ställa med ungefär 1-10sekunder och med kanske 5-50minuters intervaller.
viktigt är dock att detta inte nollställs vid ev. strömavbrott..
det bästa hade dessutom varit om man kunde kombinera med en hygrostat så den automatiskt håller en fuktighet på 70-80%.
jag är en glad amatör som tycker det är roligt med elektronik, lödvana o intresse.. dock ingen större erfarenhet av att knåpa ihop egna scheman.,
terrariumelektronik
HIH-4000 från Elfa är en fuktsensor som har området 0-100%hr och ger en analog spänning ut som vid 5.00 Volt matning med 256-stegs AD-omvandlare ger ungefär 0.63% Rh per steg - mina startar vid 34-35 AD-steg och och stoppar vid 190-200 beroende på hur bra man får till 100% Rh (det är enklare att fixa '0' % Rh med i minst 4 timmar 260 grader i ugn torkad silcagel än att få till 100% fukt då fukthalten oftast stannar vid 95% - 97% även om det är inrullat i vått papper typ..) köper du från Elfa inom snar framtid så kommer de säkert från samma rulle och då förmodligen med samma 'kalebreingsvärden' - dom två jag köpte är i princip identsika i reaktion och det fanns 498 kvar på Elfa (dvs. dom två kom från samma rulle)
Det fins dock en hake med dessa sensorer (vilket förmodligen gäller alla hygrometrar) och det är att det inte få bli vattendroppar på ytan - den går inte sönder men utgången dyker rakt ned mot 0 Volt när det sker - vilket också kan tas som indikation att sensorn inte arbetar rätt.
Timimgfunktion löses förmodligen lätt med PIC medans att hålla reda på klockan vid strömavbrott är en annan femma att fixa - förmodligen måste du då ha nån form av batteribackup om inte fuktsensorerna uppgifter vid strömpåslaget igen räcker för att ev. rätta till fukthalten.
Det fins dock en hake med dessa sensorer (vilket förmodligen gäller alla hygrometrar) och det är att det inte få bli vattendroppar på ytan - den går inte sönder men utgången dyker rakt ned mot 0 Volt när det sker - vilket också kan tas som indikation att sensorn inte arbetar rätt.
Timimgfunktion löses förmodligen lätt med PIC medans att hålla reda på klockan vid strömavbrott är en annan femma att fixa - förmodligen måste du då ha nån form av batteribackup om inte fuktsensorerna uppgifter vid strömpåslaget igen räcker för att ev. rätta till fukthalten.