Jag hittade lite diverse grejor på ebay som jag köpt på mig i form av linjärlager, ballscrews och NEMA23-motorer + drivare.
Lager och stänger är 16mm i dimension vilket säger mig ganska lite i nuläget.
Som initialt test kommer jag använda en dremel-kopia från Biltema, men överväger att köpa en "riktig" spindel framöver efter behov och nya lärdomar!
Jag kommer för enkelhetens skull bygga den första modellen i 19mm MDF som jag tycker känns relativt styvt och ok för ändamålet, men kommer givetvis att försöka styva upp så mycket jag har möjlighet och förstånd till.
Användningsområdet är lite halvt flytande men kommer innefatta allt från kretskort till bildelar och i materialväg allt från trä till aluminium.
Hur bra det kommer funka vet jag ej och det blir väl lite ett äventyr att ta reda på. Jag inser att man skulle kunna räkna ut ganska mycket på förhand men eftersom jag skolkade bort de flesta lektionerna i hållfasthetslära så känns det som en alltför brant och tråkig uppförsbacke att slugga sig igenom, därför blir det trial-and-error

Här är några skisser från lite initialt cad'ande, där jag försöker få kläm både på att cad'a och hur fräsen egentligen skall se ut. Handlar mest om att få till mått på olika delar och verifiera frigång och tänkt funktion.
Antar att ganska få lyckas få till en bra och precis CNC-fräs på första försöket, och i synnerhet inte på frihand. Därav så har jag cad'at en modell för att kunna visualisera det enklare!
Förslag och kommentarer mottages mycket tacksamt!