Fejda LED.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Du kan aldrig få en fading-effekt om du inte använder ett motstånd.
Det är aldrig bra att driva lysdioder utan något strömbegänsningsmotstånd!

Visst kan det fungera om man använder låga spänningar, men man får ju ingen kontroll på vilken ström som egentligen går igenom lysdioden.

Prova att koppla som i din ASCII-bild, med din 400uF-konding och ett motstånd på 500 -1500 ohm. Då kommer du att se att lysdioder fade:ar ut när du bryter spänningen.

Fungerar det inte så har du antingen kopplat fel eller bränt lysdioden.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ett litet tips för de som är kompletta nybörjare....

Koppla _e_x_a_k_t_ så som $tiff visade i sitt ASCII--schema.

Kör med 9 volt batteri, ett motstånd på omkring 1000 ohm (+/- 50%)och en konding på omkring 500 uF (+/- 50%) och se om det fungerar.

När du väl har fått det att fungera så är det dags att börja prova hitta på egna "förbättringar" på det hela.
tompa

Inlägg av tompa »

nu har jag gjort som $tiff visade med en 470uF konding och 600ohms motstånd och 9-v batteri. men det händer samma sak. men den här gången lös dioden lite längre tid innan den fejdade bort. (jag ahde alltså inte kopplat bort batteriet)

vad kan vara fel?
tompa

Inlägg av tompa »

jag har iallfall gjort en krets så att hårdiskled:en fejdar nu :)
och det funkade prima, så jag vet inte riktigt vad felet var :?
tompa

Inlägg av tompa »

hur får man 5v ur en molexkontakt från nätagget i datorn?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Röd och svart.
tompa

Inlägg av tompa »

är svart minus och röd plus då eller?

och hur kopplar man in en potentimeter. det är ju tre ben på den (en trimpotentimeter)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Japp svart är jord eller nolla vad man nu vill kalla den. Röd är 5V
Hur du ska koppla den beror på hur du ska använda den. Om du ska använda den som en variabel resistans så ska du koppla ett av sidobenen och mitten benet. Det andra sidobenet kan koppla ihop med mittenbenet om man vill. Det blir samma sak.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Röd=+5v
Svart=GND
Gul=+12v
Orange=+3.3v (finns tex i strömkabeln till moderkortet mm)

Kopplar man + ifrån sin fläkt/lampa till gul och - på fläkten/lampan till +5v så får den 7v och snurrar "halvfort"

12-5=7.

Vad vill du göra med din potentiometer?
tompa

Inlägg av tompa »

5v ska jag ha till mina hårdiskleds som fejdar och potentiometern ska jag ha till en annan krets där man bestämmer hstigheten av fejdningen av en LED med hjälp av potentiometern
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

testade lite förut med att koppla en 2200uF konding parallellt med en lysdiod och den fejdade ut så fint...
men, när jag kopplade in kondingen (eller rättare sagt höll den emot ledningarna) så började lysdioden lysa starkare.. är det någon som har lust att förklara för en noob hur det kommer sig?

jag har bytt ut all instrumentbelysning i bilen till lysdioder och det vore jävligt nice om dom fejdades ner på det viset när man vrider av tändningen ;)
grejjen är den att det är närmare parallellkopplade 50 lysdioder totalt.. skulle det duga med enbart en konding till allihop på det viset? låter nästan för bra för att vara sant men vad vet jag..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hmm... jag förstod inte riktigt hur du hade kopplat in kondensatorn i din första fråga.

Angående att fejda LED i din bil m.h.a. denna enkla metod, så beror det lite på hur många lysdioder du har monterat in. Om det är många lysdioder, så kommer kondensatorn att bli väldigt stor!
Den bästa lösningen för många lysdioder är nog att göra en lite mer komplicerad lösning som använder PWM, kanske skapad med en liten mikrokontroller.
Användarvisningsbild
metanolic
Kontakt:

Inlägg av metanolic »

kopplade enligt $tiff's ascii-ritning i princip.. och det funkade ju fint.. förutom att lysdioden började lysa lite starkare när man satte dit kondingen..

hmm, ok.. jag antar att mina 50 lysdioder räknas som många..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vad har du för spänningskälla när du labbar? om det är en pulserande så skulle det kanske förklara att det lyser starkare med konding.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Japp, 50 lysdioder a 20mA skulle ge en storlek på kondensatorn på runt 200000uF (vid en tidskonstant på 2s).
Skriv svar