GPS som timeserver via bluetooth.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Denza
Kontakt:

GPS som timeserver via bluetooth.

Inlägg av Denza »

Hej,

Behöver lite tips på hur jag kan komma vidare med min idé till ett projekt på jobbet. Tanken är att använda någon form av USB- GPS-mottagare och sedan förmedla ut dess information via bluetooth till minst 12 mottagarenheter. Allt för att synka så att alla enheter uppdateras efter samma tid. Mottagarna har Unix så programvara där kommer nog inte bli något problem. Dock vet jag ännu inte hur jag ska kunna sända ut från GPS till Bluetooth. Såg att elfa hade någon mottagare med inbyggd BT. Kommer den klara att sända till 12 mottagare eller är BT ej kännsligt för antalet mottagare? Annat alternativ är USB-hub, dock kanske någon mer mjukvara behövs emellan för å distribuera GPS-tiden via BT?
Se gärna länkarna nedan å kom med lite förslag.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=10835.htm
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... =10835.htm

MVH
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför inte synka dessa via web istället?
Denza
Kontakt:

Inlägg av Denza »

Kommer och får tyvärr inte finnas tillgång till web. Annars hade det varit en god ide.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

OK, då är det bara att gå vidare på GPS synk. Kan du bara ha GPS:en stationär med god mottagning så lär detta fungera. Antar att de enheterna som ska synkas är mobila i den bemärkelsen att de kan vara inom BT täckningen så har du inga problem att använda en GPS. I annat fall får du ha fler GPS puckar som dina enheter kan komma i kontakt med.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det är inte riktigt så enkelt som man kan tro.
1PPS signalen finns inte ut från alla GPS mottagare och definitivt inte från puckarna. De flesta GPS´er har inte ens någon synkronisering mellan 1PPS pulsen internt och startbiten i NMEA meddelandet. Så för att kunna göra sin egen NPT server så måste man ha en GPS mottagare med 1PPS puls och definierad delay mellan 1PPS och NMEA meddelandet samt information om hur dessa är kopplade till varandra.
Om man däremot tycker att +-1 sekund räcker så funkar puckarna bra rakt av.
Så hur mycket noggrannhet behöver du?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Eftersom ha refererade till en puck så tar man ju för givet att han inte skall ha 1PPS
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

De flesta tänker GPS=exakt tid, men tyvärr är ju inte så fallet oftast, därför skrev jag som jag gjorde.
Men om Unix ligger i botten så är väl det enklaste att göra en NPT server som har valfri referens (GPS) och sen ta en vanlig RS232/radiolänk via RS232 istället för att gå vägen via ett jobbigt Bluetooth protokoll, enkelriktad kommunikation torde ju räcka och protokollet löser tidsnoggrannheten.
Men vi vet inte kraven på noggrannhet vilket påverkar det hela. rejält.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Och latencyn i Bluetooth känns som ganska oförutsägbar...
Denza
Kontakt:

Inlägg av Denza »

Det är ecceptabelt med en differans på ett fåtal sekunder utan att systemet havererar. Dock blir jag lite orolig när AndLi nämner att latencyn i Bluetooth är oförutsägbar. Över hur brett tidsspektra är den isf oförutsägbar?
Det allra smidigaste hade nämligen varit en trådlös lösning och wireless nätverk är tyvärr itne möjligt.
Ett annat alternativ kanske är att köra med en Gps-mottagare till varje enhet via USB. Dock känns det väl bättre om allt är synkat efter samma tid.
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Det jitter du har iom din uppkoppling via bluetooth är säkert inte i magnitud med den hela sekundens osäkerhet från GPS-mottagaren...
Och får du tag på en säker klockkälla, som GPS med synkron kommunikation + 1 PPS, så är NTP designat för att klara just det jitter som finns i paket-switchade nät (som bluetooth/TCP osv). Vet inte om det är implementerat över bluetooth, det vore ju annars ett intressant projekt :)
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det differans mellan riktig tid och alla enheter eller mellan enheterna? (är det differans mellan enheterna kommer det ju självklart bli mellan enheten och "riktigt" tid med)

Nu ska direkt tilläggas att mina bluetooth kunskaper kommer från 2002, när vi snickra på en bluetooth asic.

Men finns det verkligen ett broadcastmode i bluetooth som kan skicka ut datan till 12 enheter exakt samtidigt?

Kan man inte köra broadcast kommer ju första tidsdiffen från att mottagarna får sitt paket vid olika tillfällen.

Sen kommer ju radiostörningar och så vidare till...

Men är det överallt godtagbart med ett par sekunders skillnda så ska det nog gå bra...
Användarvisningsbild
ahlsten

Inlägg av ahlsten »

Jo, det var ett tag sen man pillade med... läste lite på bluetooth.com och insåg att synkning av klockor är något som är definierat för BT.
Denza
Kontakt:

Inlägg av Denza »

Hmm... Ja det verkar intressant detta. Någon som tror att det är genomförbart utan att timerkraven flippar ut helt? Som sagt så kan det diffa några sekunder som max. Men man kanske tvingas använda en något mer sofistikerad GPS än de jag postade länk till för att kunna få stöd för 1PPS och på så sätt få bättre synk.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, den skitenkla lösningen som också är absolut billigast och ger "rätt" tid absolut dvs inom +-1 sekund men relativt mellan datorerna inom 1 ms beroende på hur väl dom hanterar serieportsinterupt.
Tag valfri GPS med serieportsutgång.
Tag 1st ELFA sändare 78-301-10 tag erfoderligt antal mottagare 78-301-69.
Koppla gps till sändaren. Låt alla datorer få varsin mottagare.
Alla "ser" GPS tiden över NMEA och använder informationen för att rucka sin interna klocka.
Bara strömförsörning och kapsling att bygga samt avkodandet av seriedata i datorerna.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hej
Och DCF-77 är inte att tänka på?
mvh/Håkan
Skriv svar