Linux-dist till mp3-box

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Emnitec
Kontakt:

Linux-dist till mp3-box

Inlägg av Emnitec »

Hej

Först, har sökt på forumet men hittar inte vad jag söker. :wink:

Men, jag ska alltså bygga om en rätt gammal bärbar till en mp3-spelare som jag ska ha inkopplad i stereon och i nätverk. Söker en liten men bra linux-dist för detta men har inte hittat någon som "passar". Är ingen avancerad Linuxanvändare så det är väl problemet.

Jag vill att den ska:
- Vara liten
- Boota upp snabbt
- Inte kräva något tangentbord
- Grafiskt eller textbaserat

Känner ni till något som är nått liknande??
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Gentoo skulle kunna funka, den blir inte större än du gör den, så att säga, och bootar snabbt också så länge du inte startar upp allt för mycket vid boot. Problemet är att det lär ta en del tid att installera och hålla den uppdaterad på en gammal dator eftersom du kompilerar allt från källkod. Men står du ut med det så får du ju iofs ett system som är optimerat för den gamla datorn.
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

http://www.damnsmalllinux.org/

funkar bra, lite strul med trådlösa nätverkskort dock.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Förr kompilerade man in så mycket som möjligt i kärnan för att slippa ladda moduler via modprobe vilket tog tid, idag är väl modprobe något snabbare men det kanske finns något att vinna iaf. Finns det inte något sätt att ladda in ett redan startat os direkt i minnet, för att slippa starta program osv?
Emnitec
Kontakt:

Inlägg av Emnitec »

Tack för svar!

Men, jag kollade runt ännu mer och hittade en lovande dist för mitt lilla projekt.

http://www.geexbox.org/en/index.html

Ser ut att vara perfekt då den är "färdig" och klarar av att spela webbradios m.m.

Blir till att starta den första projekttråden snart då! :)
Skriv svar