Jag är inte speciellt duktig på elektronik men vill bygga ett automatiskt kallstartsmotsånd till min etanol-konverterade bil. Iom att etanol har sämre ångbildning så är motorn svårare att starta när den är kall. Många (inkl mig själv) löser det genom att koppla in ett motstånd i serie med den ordinarie givaren (NTC) och sedan manuellt slå av det efter ett tag.
Jag skulle vilja göra en automatisk koppling, detta är min första skiss som är långt ifrån färdig. Bl.a. måste det till en transistor för att styra reläspolen, en diod parallellt med spolen för att ta bort spiken vid frånslag.
En annan sak är att jag skulle vilja att den drar när det är kallt, sedan vid ca 40-50 gr så ska reläet släppa och då ska en NC kontakt kortsluta det extra NTC-motståndet. Hur ändrar man så att det blir så? Är det bara att byta plats på det vänstra NTC-motståndet och poten?
Det allra bästa skulle vara om man kunde få den att vid ca 40-50 grader långsamt (ca 15 sek) få det högra NTC-motståndet att sjunka till 0 Ohm.
Det vänstra NTC-motståndet tänkte jag använda 500526 hos www.conrad.se och skruva fast det i topplocket någonstans. Den högra tänkte jag ha 32-181 från Biltema som jag har hört ska ha ungefär samma karakteristik som den ordinarie givaren. PDF på ord givare
Jag skulle vara jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med komponentval och även hur jag ska koppla ihop det.

Om någon undrar mer om etanol och kallstart kan ni läsa på
Forum om kallstartsproblem Min skiss finns även där, jag har fått jättemycket hjälp, men jag har fortfarande problem att få ihop kretsen.