Gammal elektrolytkondensator farligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
toli91

Gammal elektrolytkondensator farligt?

Inlägg av toli91 »

Tja!

kan det vara farligt att använda en gammal elektrolytkondensator som är får ASEA made in Sweden :D

ASEA slutade tillverka saker i sverige 1987 såå den är ju ett par år gammal... men det verkar hålla vad det står 2000µF. och jag får runt en 3600µF är det rätt eller är det helt fel?

MVH Tobbe
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Kondensatorer brukar ofta vara -20% till +80% i tolerans så helt omöjligt är det väl inte.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Det är ingen fara att använda den, åldern på en oanvänd elektroyt har ingen betydelse, det som tar kål på gamla elektrolyter är oftast kyla och minusgrader.
Har bytt många elyter på apparater som stått i kalla förråd.

Kjelle
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ett tips är väl att långsamt öka spänningen över kondingen från rätt låga nivåer upp till arbetsspänningen---det lär rekonditionera/bygga upp det oxidskikt som är dielektrikumet i elektrolytkondensatorer.
xxargs

Inlägg av xxargs »

precis - kör lite försiktigt i början och gärna med seriemotstånd som begränsar strömmen - ellytar som stått många år (speciellt om de dessutom har bleedermotstånd överkopplad) kan läcka ganska mycket ström dom första timmarna och faktiskt kan bli varma.

det är ganska tufft för kondningarna om man slår på rakt på med full spänning om tex nätagget har stått strömlöst i flera år. ofta klarar dom detta men man bör ha lite koll på dessa dom första timmarnas strömpåslag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Angående att testa elektrolyter. Hade en lite lätt småknepig chef som glatt testade äldre 240µF 600V AC elektrolyter genom att helt enkelt sätta 400V till de utan något motstånd eller så och sedan kortsluta de. Beroende på hur kraftig knallen var så bedömde han de som ok eller ej..

När jag upptäckte detta då jag en dag hörde en knall som påminde om en mindre luftvärnskanon och sade till honom att absolut inte göra på detta vis pga att si och så kan hända så berättade han det ju visserligen att det ibland hände att de skickade ut sitt innehåll rakt upp i taket som utskjutet från en kanon..

En gång, innan jag började där, så hade han av någon väldigt dum anledning ansiktet i vägen när innehåller kom ut men han skadade sig dock inte så värst då det inte var någon stor kraft den gången men något skärsår blev det dock och glasögonen räddade väl hans syn skulle jag tro.
Pudde

Inlägg av Pudde »

Gamla kondensatorer kan innehålla PCB,inte så hälsosamt... :(
peter555

Inlägg av peter555 »

Då ska de vara väldigt ålderstigna, jag körde min transformatorolja från 70-talet i gaskromatografen men det var ingen PCB där.
bearing

Inlägg av bearing »

hcb skrev:Ett tips är väl att långsamt öka spänningen över kondingen från rätt låga nivåer upp till arbetsspänningen---det lär rekonditionera/bygga upp det oxidskikt som är dielektrikumet i elektrolytkondensatorer.
Hur lång tid är långsamt?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Vet inte, men från Duracap fick jag att rekonditionering med 110% av specad maxspänning över ett rätt så ordentligt serimotstånd skulle ta 2--3 timmar.
Samma dokument rekommenderar faktiskt också att värma upp kondensatorn till närmare 85 grader innan man ger sig på rekonditioneringen, speciellt om kondingen varit lagrad kallt. Dock tror jag att man skall låta den svalna innan man lägger på rekonditioneringsspäninngen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nej, elektrolyter innehåller aldrig PCB...

Oljekondingar däremot kan göra det, men de finns knappast i 2000µF klassen...

Sålänge du inte öppnar en oljekonding och slafsar runt med oljan så är det ju ganska lungt.

Elektrolyter kan däremot torka sönder och bli kassa, men en formering ger ju snabbt svar på om de funkar eller inte.
peter555

Inlägg av peter555 »

Så rätt, olja lär inte vara en bra elektrolyt.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dock en bra isolator.
Skriv svar