Hur försätta delar av kretsar i strömsparläge (Ny fråga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Hur försätta delar av kretsar i strömsparläge (Ny fråga

Inlägg av Fagge »

Jag har planer på att bygga en batteridriven handkontroll, innehållande bland annat en avr-µc, displayer & lite andra kretsar.

Och litet ska det ju helst också vara, så något överflöd av batteri- kapacitet lär knappast finnas.
Så hur gör man för att spara ström på lämpligast vis?.

µc-n kan man ju försätta i sömn läge.
Displayens bakgrundsbelysning ska kopplas via en mos & PWM regleras, så den går ju att släcka, när µc-n somnar!.
Men hur gör man med t.e.x displayens controller kretsar, som drar 10-20mA?.
Man skulle ju kunna fimpa matningen till displayen genom en mos, som µc-n styr, men funkar det verkligen?

Låt säga att jag för enkelhetens skull klipper jorden till displayen via en mos.
Men sen är vissa av displayens I/O pinnar jordade (direkt eller indirekt). Om displayens kretsar råkar ha inbyggda pulldown resistorer för I/O pinnarna, då kommer väll displayen att spänningssätta sig själv & börjar dra ström?.

Någon som har några praktiska erfarenheter kring detta?.
Senast redigerad av Fagge 27 augusti 2008, 21:15:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

en P-mos och varje gång du går ur sleep får du köra init på displayen igen.
Har fixat sleep på en radiokrets med en p-mos, klart mycket säkrare än döda gnd.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jepp, P-MOS! Sätt alla datapinnar till displayen till '0', slå av strömmen, då är det i ide ordentligt.

Men är det ett "vanligt" LCD-modul drar det runt 2mA... vilket förvisso kan vara för mycket också.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Men det förutsätter att LCD-kretsarna inte har några inbyggda pullup resistorer?.
För µc-n fimpar väll inte I/O pinnarna när den går å lägger sig?.
Å andra sidan kan man ju nollställa alla portar/pinnar innan man nattar µc-n!?

Som sagt jag har aldrig använt denna funktionen innan, därav frågorna.

Edit…
Icecap: Oki, ja då är jag med.
Displayen är en grafisk 192*64. Har inte databladet för just den, men 128*64 displayerna äter 8mA. Så lite mer borde 192pixlars displayen vilja ha, med tanke på att den innehåller fler kretsar.
Senast redigerad av Fagge 27 augusti 2008, 10:58:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såhär är det: Om alla pinnar inkl. spänningsmatningen in till displayen har samma spänning KAN det helt enkelt inte dra ström!

Jag har som regel att aldrig bryta GND och altid bryta VDD (om jag måste bryta) och då småsignal P-MOSFET kostar ungefär det samma som N-MOSFET finns det ingen anledning till att bryta GND.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tackar!.
En ny fråga...
Kan man på något relativt enkelt sätt mäta kvarvarande kapaciteten hos ett li-Ion batteri?.
Alltså t.e.x om batteriet är fullt / halvfullt / eller tomt?.
Vad jag har fattat det så håller sig polspänningen väldigt jämt hos ett sådant batteri, så det ger kanske inte så mycket genom att bara mäta spänningen över det?.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Räcker det inte att mäta spänningen bara. Se bara till att du har många bitar på AD:n, om jag minns rätt så dyker Li-Ion ganska snabbt när de börjar bli tomma.
xxargs

Inlägg av xxargs »

spänningen är tyvärr lastberoende - så man måste också hålla reda på strömmen - det fins ett antal 'gauge' chipset från bl.a Maxim mfl. som används i batteripackar som tex. laptopbatter.

mobiltelefoner bokför också sin förbrukning väldigt nogrant då dom vet exakt hur många sändpulser som görs och med vilken styrka, håller reda på sin egenförbrukning över tiden även när man inte ringer och i slutändan adapterar mot batteriets åldring mm.

mao bra batteriuppskattning är inget man slänger ihop på en kafferast eller två...
Skriv svar