Nyare hus har man väl mest plaströr till de vattenburna, flytta in i ny lägenhet för ett par år sen där mattläggarna lyckats skära hål på alla rör (prefab betong med spår rören låg i + lite spackel över), ca 200 lägenheter, de hade hunnit fixa mitt innan jag flytta in men många andra fick ha golvet uppbilat i månader.
Misstänker att eluttaget är ojordat, och att det är en fuljordning i görningen. Om så är fallet, gör det inte. Det är förenat med allmän fara för folket som bor i huset.
Enklast är väl bara att mäta på en punkt där man har sann jord (skyddjordskenen i centralen.) sen dra en kabel och en multimeter med summerton och mäta elementert. piper det så har du san jord. dvs elementet är jordat.
enklare är det om du har ett jordatuttag du kan mätaifrån till elementet på samma sätt.
MM: Var det som jag också befarade..
I vilket fall det är vatten eller elradiator så mät som Fullmoon säger, och sedan ge fan i att fuljorda datorn i elementet.
Ett lärorikt sätt (som ger flera nyttiga ledtrådar) är att mäta spänningen mellan t.ex ett ojordat datorchassi och elementet. Akta fingrar och underarmar.
Påminnelse om mätteknik:
När man ska mäta en okänd spänning (i det här fallet) så börjar man med att ställa in högsta "värdet" på multimetern. Mät först AC. Visar det typ 0V så mäter man DC.
kimmen skrev:Varför vill du veta om elementet är jordat?
Jag har köpt en sån hr ESD matta som jag har min testplatta på, håller på med lite transistorer och så och inte datorer för er som varit inne på det spåret.