Skulle behöva lite hjälp att felsöka lite kod...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
slaeshjag

Skulle behöva lite hjälp att felsöka lite kod...

Inlägg av slaeshjag »

...på riktig hårdvara :)
Då min testmaskin betér sig lite konstigt så skulle jag vilja att så många som möjligt provar att boota så många datorer som möjligt med den lilla bootsektorn jag länkar till längre ner. Det är en liten kodsnutt för att fråga BIOS efter minneskarta, och den funkar perfekt i virturell maskin. Men på riktig hårdvara blir något fel. Så, kopiera den 512 Byte stora filen till första sektorn på en diskett och kör på så många datorer som möjligt. Längst upp på skärmen kommer det stå två siffror, den andra siffran kan även bli något annat. Skriv sedan vilka siffror du får och vad för system.

Värt att notera är att den inte kommer spara något eller försöka köra något annat än sin egna kod. Tack på förhand :)

// Steven
Senast redigerad av slaeshjag 23 augusti 2008, 15:21:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Källkoden?
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

*källkod borta, se inlägg längre ner*
Senast redigerad av slaeshjag 23 augusti 2008, 15:22:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Finns det verkligen folk som skulle köra denna koden UTAN att ha källkod, extremt noga kollat den samt kompilerat den själv?
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Ptja, trodde folk litade på varandra här :shock:

EDIT: Plockade bort länkarna då det känns som att det här forumet inte är rätt ställe för den här typen av felsökning.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

slaeshjag: Det finns två sätt att leta buggar, kodgranskning och trial and error. Kodgranskningsvarianten har fördelen med att ev buggar inte kan förstöra något.

Hur kan du garantera att något inte går fel, du har ju själv konstaterat att det finns en bug i din bootsektor. Hur vet du att den inte gör mer än att bara rapportera fel saker?

Jag hade inte ens litat på mig själv med en sånn kod...

Jag tror det här forumet är mer för kodgranskningsvarianten än någon trial and error med helt okänd kod utan bakgrund till vad du försöker skapa.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Då min testmaskin betér sig lite konstigt...

Right, och då tror du att någon annan skulle vilja köra din tveksamma
kod på sin *egen* maskin !!?? :roll:

En av de konstigare "frågorna" här på länge...

> trodde folk litade på varandra här

Det är inte *DIG* som man inte bör lita på, utan *KOD* !!

Och vad menar du med "källkod borta" ? I så fall är det väl
inte någon mening att testa alls.

> som att det här forumet inte är rätt ställe för den här typen av felsökning.

Självklart inte.
Användarvisningsbild
slaeshjag

Inlägg av slaeshjag »

Det är inga sådana funktioner inblandade. Ingenting har med diskaccess etc. att göra. Allt handlar om att ett BIOS-interrupt kallas, och informationen placeras i minnet på platser som enligt standarder ska vara säkra. Buggen i fråga är att på min testmaskin rapporterar den att allt gick bra, men att den inte fick någon information den kunde använda. Det finns ingen som helst anledning till att det skulle kunna sabba något om det inte var någon yttre påverkan som orsakade något riktigt hemskt fel. Sen är koden baserad på kod som anväds som exempelkod, och som fungerar i virturell maskin, vilket betyder att det är något som är antingen specefikt för min testmaskin, eller att det är något jag missat i koden som det inte är lika petigt med i virturella maskiner. Men eftersom det nu verkar vara ett så stort problem att ingen vågar testa lågnivåkod på någon burk de har ståendes för att koden betér sig lite "underligt" på den enda riktiga maskinen den testats på. Därför blir det nu att själv försöka rota fram några fler maskiner att testa det på. Lite mycket begärt att någon skulle ta sig tiden ens att testa det nu när jag tänker efter.

(Är lite irriterad över att det blev lite "större deal" än jag hoppats på, så ta allt med en nypa salt.)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Spelar ingen roll vad du säger/tror att koden ska göra.
Ingen vettig person skulle ta det för givet, så klart.
Skriv svar