Fejda LED.
men om man kombinerar en "fejd" krets med en sån här: 85-847-40 (artikelnummer på elfa)
"Två lysdioder som växlande är tända resp släckta. Timerkretsen 555 styr funktionen och frekvensen är inställbar."
men man använder bara en lysdiod.
ingen som vet något schema på en sådan krets? (alltså en "blink"-krets?)
"Två lysdioder som växlande är tända resp släckta. Timerkretsen 555 styr funktionen och frekvensen är inställbar."
men man använder bara en lysdiod.
ingen som vet något schema på en sådan krets? (alltså en "blink"-krets?)
jag har nu hittat ett schema: http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
men måste kondensatorer vara placerade åt rätt håll? hur ser man vilket håll den ska vara åt? (alltså + och -)
NPN och PNP är väl transitorer? kan man ta vilken som helst bara dom är NPN eller PNP?
men måste kondensatorer vara placerade åt rätt håll? hur ser man vilket håll den ska vara åt? (alltså + och -)
NPN och PNP är väl transitorer? kan man ta vilken som helst bara dom är NPN eller PNP?
Elektrolytkondensatorer är polariserade och måste därför vara åt rätt håll. (annars är risken stor att dom exploderar)
Keramiska kondensatorer är däremot inte polariserade.
I detta schemat är det en elektrolyt så vänd den rätt!
NPN och PNP är transistorer ja. PNP har pilen på emittern in emot basen och NPN har den utåt ifrån basen på emitterbenet.
BC547 är en vanligt förekommande småsignalstransistor utav NPN modell och BC557 är dess motsvarighet som PNP.
Jag skulle tro att det funkar fint med dom i detta bygget.
O visst funkar det finst o fejda lysdioder. Prova med en stor konding över lysdioden och ett seriemotstånd o ladda upp kondingen så får du se.
Keramiska kondensatorer är däremot inte polariserade.
I detta schemat är det en elektrolyt så vänd den rätt!
NPN och PNP är transistorer ja. PNP har pilen på emittern in emot basen och NPN har den utåt ifrån basen på emitterbenet.
BC547 är en vanligt förekommande småsignalstransistor utav NPN modell och BC557 är dess motsvarighet som PNP.
Jag skulle tro att det funkar fint med dom i detta bygget.
O visst funkar det finst o fejda lysdioder. Prova med en stor konding över lysdioden och ett seriemotstånd o ladda upp kondingen så får du se.
Senast redigerad av Hedis 16 januari 2005, 13:00:55, redigerad totalt 2 gånger.