Nu är min SMD-Fixer funktions-duglig så det börjar bli dags för skarpa tester.

Den fick bli motordriven, ni kanske påverkade mig lite med eran negativa attityd så det tackar jag för.

Och ett extra tack till PeterH som skickade den fjädrande spetsen till mig, det visade sig att det var helt rätt att använda den.
Jag valde att inte servo-styra motorn, den körs bara med pwm, men jag använder encodern för att hålla reda på positionen(så att den kan bromsa i tid) och mäta varvtalet.
Som encoder använder jag 2st
Reflexdetektorer och ett papper med 5st svarta fält.
Det visade sig att limmet(epoxy) blötte upp pappret så mycket att det inte reflexterade tillräckligt bra, så jag sprutlackerade de vita fälten med plank vit färg.
Störningarna från motorn går in i encodern och stör så mycket att positionen inte garanterat blir korrekt.
Jag lyckades inte filtrera tillräckligt mellan encoder och komparatorer så jag slängde in ett RC-filter efter komparatorn och använde en till komparator efter filtret.
När spetsen är på väg ner så kontrolleras hela tiden varvtalet, när det kommer under en viss gräns så stannar den.
Jag trodde att jag skulle kunna detektera direkt när spetsen träffar något(genom att mäta acceleration) så att man kan ha en variabel som bestämmer hur mycket längre den den ska gå men det var inte det lättaste.
Den stora anledningen är att linjärstyrningen inte går lika lätt över hela slaget och tyngden från spetsen ger ett vridmoment som ger friktion, denna friktion försvinner när spetsen nuddar något så farten ökar först och minskar sen.
Därför detekterar den bara på absolut-vartalet och gränsen är satt så pass låg att det är dags att bromsa direkt för att inte trycka in spetsen för mycket.
Hjärnan är en Pic18F1320.
Pwm-frekvensen till motorn är typ 16Khz för att slippa oljud.
Drivkretsarna(IR2104) till fetarna är väldigt trevliga, dom kallar det att den har "shutdown-ingång", jag kallar det snarare polaritet och pwm-ingång vilket gör att man bara behöver 1 pwm-kanal.
Logiken i drivkretsarna gör det omöjligt att kortsluta bryggan.
Film
Läsgafflar för gränsläge uppe och nere.
Lasern har justerbar lins, vilket var ett måste för att få fokus på komponenten.
Shunt-motståndet användes inte så det ska bort.