T: Kretskort på beställning, alt ritning .brd format *FIXA
T: Kretskort på beställning, alt ritning .brd format *FIXA
hejsan!
Skulle behöva lite hjälp av nån som är lite händig och kan rita upp ett 2 sidigt kretskort.
kortet är väldigt litet ca 2 x 1,5 cm
ena sidan ska bestå av:
5 hål där pogo pins ska monteras (pogo pinsen, ska lödad från båda sidor)
undersidan:
1st IDC 10 pins kontakt (ska lödas dit men ingen annan funktion än att fungera som uppstyrning av jtagen)
5st ytmonterade resistorer på 100 ohm
5st lödpunkter
5 hål där pogo pins ska monteras
(pogo pinsen, ska lödad från båda sidor)
---
idc kontakten ska endast hålla kretskortet på plats.
sen kommer det endast vara såhär
5st. lödpunkt -> 100 ohms resistor -> hål för pogo pins.
---
Skulle behöva lite hjälp av nån som är lite händig och kan rita upp ett 2 sidigt kretskort.
kortet är väldigt litet ca 2 x 1,5 cm
ena sidan ska bestå av:
5 hål där pogo pins ska monteras (pogo pinsen, ska lödad från båda sidor)
undersidan:
1st IDC 10 pins kontakt (ska lödas dit men ingen annan funktion än att fungera som uppstyrning av jtagen)
5st ytmonterade resistorer på 100 ohm
5st lödpunkter
5 hål där pogo pins ska monteras
(pogo pinsen, ska lödad från båda sidor)
---
idc kontakten ska endast hålla kretskortet på plats.
sen kommer det endast vara såhär
5st. lödpunkt -> 100 ohms resistor -> hål för pogo pins.
---
Senast redigerad av forhike 25 september 2008, 19:17:15, redigerad totalt 2 gånger.
- JimmyAndersson
- Kontakt:

O.B.S! glömde rita ut ska ha 2st lödpunkter för GND,
ena sidan man ska löda gnd från lpt sen koppar bana till en till lödpunkt, där jag tänkt löda en en kabel som jag ska ha en krokodil klämma på så man kan koppla gnd i chassit
hoppas nån blir klokare, ska göra en lödfri jtag.
och det var ett ställe som kunde hjälpa mig med att göra göra kretskort
men dom vela ha det ritat i nått cad program, och det är inte min starkaste sida
på J60 på nedersta bilden sitter det en sån där pinheader eller vad det heter, massa stift,
tanken är att jag då ska ha en idc kontakt under min jtag som man monterar jtagen på så den sitter på plats.
sen sköter pogo pinsen resten,
sen kommer man löda kablar från jtagen till en lpt port
kan byta mac adress och reparera trasig bootloader "bios" med den,
har en jtag nu men den måste man löda för att får dit, tänkte det känns lite seriösare med en lödfri =)
sen var det lite kul när jag kunde få ett kretskort tillverkat, dock har det inte blivit mer än så nu när jag inte får till det själv i ex. eagle =/
har en jtag nu men den måste man löda för att får dit, tänkte det känns lite seriösare med en lödfri =)
sen var det lite kul när jag kunde få ett kretskort tillverkat, dock har det inte blivit mer än så nu när jag inte får till det själv i ex. eagle =/
måste bara fråga, du har ju omonterade dreambox kretskort på dina bilder, är det frågan om kopiering av ngn befintlig box med? vet det cirkulerar gott om kloner på markanden av originalen, eller du kanske bara plockat en bild från nätet?
hade jag inte åkt iväg på semmester så hade det varit en smal sak o fixa ditt lilla kretskort. dock krävs det mekaniska mått för o lyckas få till det du önskar!
/meckis
hade jag inte åkt iväg på semmester så hade det varit en smal sak o fixa ditt lilla kretskort. dock krävs det mekaniska mått för o lyckas få till det du önskar!
/meckis
har hittat tag på bilder på nätet =)meckis skrev:måste bara fråga, du har ju omonterade dreambox kretskort på dina bilder, är det frågan om kopiering av ngn befintlig box med? vet det cirkulerar gott om kloner på markanden av originalen, eller du kanske bara plockat en bild från nätet?
/meckis
jag ska inte kopiere mågot nuvarande box, vill kunna byta bootloader bara.
som jag förstått kan jag då, ändra mac, reparera såna med trasig bootloader, likväl byta typ på motagaren, ex har jag en trasig dreambox dm500T, kan jag byta ut tunern i den till en S tuner, men då måste jag även lägga in en bootloader för just DM500S om tunern ska fungera korrekt.
-
Vi är väl rätt många som skulle kunna göra detta men du måste komma med alla mått.
Det är inte 100mil (2,54mm) mellan padarna för JTAG. Snarare 80 mil. Det går 2 IDC pinnar på ungefär 2,5 JTAG paddar.
Avståndet mellan J61 och J60 är okänt i X och Y led hur ser det ut mot J11 egentligen (tag bild rakt uppifrån med monterade komponenter) och vad är det för avstånd i X och Y led.
Pogo pinnar funderar bäst om dom monteras i två kretskort med ca 10mm spacing emellan då blir det styvt och bra.
Tittade på din hemsida och hittade ingenting om DM7025 som jag har en av men är nybörjare på. Vad är din roll i det hela?
Det är inte 100mil (2,54mm) mellan padarna för JTAG. Snarare 80 mil. Det går 2 IDC pinnar på ungefär 2,5 JTAG paddar.
Avståndet mellan J61 och J60 är okänt i X och Y led hur ser det ut mot J11 egentligen (tag bild rakt uppifrån med monterade komponenter) och vad är det för avstånd i X och Y led.
Pogo pinnar funderar bäst om dom monteras i två kretskort med ca 10mm spacing emellan då blir det styvt och bra.
Tittade på din hemsida och hittade ingenting om DM7025 som jag har en av men är nybörjare på. Vad är din roll i det hela?
tack för alla svar,
räcker det med skjutmått när jag tar fram alla mått?, ska göra mitt bästa sen får man hoppas man kommer åt att mäta
PS. GND på jtagen ligger längst uppe till höger, bredvid i61 markeringen.
Kanske lika bra att fråga vad är bäst,
Pogo pin som GND
eller en krokodil klämma direkt i chassi?
anledningen till att jag ritat dit en krokodil klämma om någon nu missat det i min snygga design
var att jag tänkte att det var bra om man gnd anslöt allt innan man kopplade in jtag kortet.. men man kanske kan låta gnd stiften vara lite längre. eller har det ingen betydelse
räcker det med skjutmått när jag tar fram alla mått?, ska göra mitt bästa sen får man hoppas man kommer åt att mäta
PS. GND på jtagen ligger längst uppe till höger, bredvid i61 markeringen.
Kanske lika bra att fråga vad är bäst,
Pogo pin som GND
eller en krokodil klämma direkt i chassi?
anledningen till att jag ritat dit en krokodil klämma om någon nu missat det i min snygga design

var att jag tänkte att det var bra om man gnd anslöt allt innan man kopplade in jtag kortet.. men man kanske kan låta gnd stiften vara lite längre. eller har det ingen betydelse
Senast redigerad av forhike 22 augusti 2008, 12:12:55, redigerad totalt 1 gång.
-
Inget kort kan bli bättre än dina mätningar.
Skjutmått räcker men använt på rätt sätt.
För CC på JTAG donet mät över flera pinnar så snittar du ner felet.
Alla CAD system gillar att ha all måttsättning från en punkt, välj valfri punkt och måttsätt därifrån, i ditt fall skulle jag rekommendera centrum på den fyrkantiga paden på IDC donet.
För att se om saker ligger i linje eller inte använd en vinkelhake mot kretskortets ytterkonturer.
T.ex så använder jag 0,1um som CAD upplösning så det är din noggrannhet som definierar resultatet.
Skjutmått räcker men använt på rätt sätt.
För CC på JTAG donet mät över flera pinnar så snittar du ner felet.
Alla CAD system gillar att ha all måttsättning från en punkt, välj valfri punkt och måttsätt därifrån, i ditt fall skulle jag rekommendera centrum på den fyrkantiga paden på IDC donet.
För att se om saker ligger i linje eller inte använd en vinkelhake mot kretskortets ytterkonturer.
T.ex så använder jag 0,1um som CAD upplösning så det är din noggrannhet som definierar resultatet.