Jag är ute efter plastskivor som ska användas till att göra prototyper för "sheet metal" delar.
Anledningen till detta är att jag har dåliga möjligheter till metallbearbetning hemma i lägenheten, så det vore kul att kunna pilla med en prototyp hemma så man hinner göra alla misstag innan man skär ut alla bitar i aluminium.
Mina önskemål är:
1. Lätt att klippa med t ex en kraftigare sax eller plåtsax, eller kanske till och med skära med brytbladskniv.
2. Lite segare en t ex akrylglas som jag tror spricker för lätt.
3. Böjbart, helst utan värme men behöver man värma lite är inte det inga problem.
4. Hålla formen hyffsat vid lättare påfrestningar.
Några tips på vad jag ska köpa för plast, och kanske till och med vart jag kan köpa den i närheten av Göteborg eller på webben?
Edit:
PVC-plast kanske kunde vara det jag är ute efter?
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... x?id=27261
1,5 mm tjock? Går det att skära med brytbladskniv tror ni?
Tips på plastmaterial
Kanske kunde vara något, verkar som att det finns hos ELFA:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 003489.htm
Nu har de väl återgått till normala öppettider med så man hinner dit efter jobbet.
Eller är finns det något tips på andra återförsäljare? Misstänker att ELFA's priser som vanligt ligger en bit över snittet.
Edit:
Många glasmästare verkar sälja polykarbonatplast också, förmodligen är de billigare än ELFA, dessvärre är de otroligt dåliga på att svara på mail. Har mailat 5 stycken och ingen av dem har svarat. Mailade en grossist med, som inte var sugen på att sälja till privatpersoner, men betydligt snabbare att svara.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 003489.htm
Nu har de väl återgått till normala öppettider med så man hinner dit efter jobbet.
Eller är finns det något tips på andra återförsäljare? Misstänker att ELFA's priser som vanligt ligger en bit över snittet.
Edit:
Många glasmästare verkar sälja polykarbonatplast också, förmodligen är de billigare än ELFA, dessvärre är de otroligt dåliga på att svara på mail. Har mailat 5 stycken och ingen av dem har svarat. Mailade en grossist med, som inte var sugen på att sälja till privatpersoner, men betydligt snabbare att svara.
Hobby-affär var ett bra tips, eftersom ingen av glasmästerierna svarat när jag slutade jobbet chansade jag på hobbycenter. Där hittade jag en bit lexanplast som var 1,5 mm tjock.
Efter lite labbande med den ikväll så verkar det vara ett ganska bra material att jobba med om man inte har någon metallverkstad. En slags light-plåt skulle man kunna säga.
Däremot så ska jag nog försöka kolla upp priser hos glasmästerier runt omkring här, jag misstänker att det är billigare att köpa polykarbonatplast än Lexan, även om det är samma sak. GE vill säkert ha en hel del betalt för sitt varumärke.
Efter lite labbande med den ikväll så verkar det vara ett ganska bra material att jobba med om man inte har någon metallverkstad. En slags light-plåt skulle man kunna säga.
Däremot så ska jag nog försöka kolla upp priser hos glasmästerier runt omkring här, jag misstänker att det är billigare att köpa polykarbonatplast än Lexan, även om det är samma sak. GE vill säkert ha en hel del betalt för sitt varumärke.