Jag behöver tips på backupprogram i XP.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Jag behöver tips på backupprogram i XP.

Inlägg av Gorgus »

Som sagt, jag behöver få några tips om vettiga backupprogram som funkar under XP.

Mina önskemål är:

1. Egen komprimering.
2. Ska klara tape-drivar förutom CD och DVD.
3. Helst gratis eller iaf ganska billigt.

Hittills har jag använt mig av XPs egna backupprogram, men det uppfyller bara alt. 2 och 3.

Tips mottages tacksamt!
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Kika in på http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm

Gratis och fungerar fint...för mig iaf!

/Fredde
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Tack för tipset.

Perfekt program, men tyvärr hanterar det inte tape-drivar, vad jag kan se. Men jag kör det här nu iaf istället för XPs inbyggda. :D
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Du har inte nån linux-burk stående som du kan köra backupen från?
Många har ju nån liten server som står och puttrar i nåt hörn tänkte jag...

I så fall skulle jag rekommendera Amanda, antingen via samba-montering eller så finns en windowsklient (har dock inte testat den personligen). Det går visserligen att köra en Amanda-server på Windows mha Cygwin, men det är nog bara att be om problem, bättre att köra något som är gjort för Windows från början då.

Amanda kan man konfigurera så att det går att backa upp på de flesta medier (så länge det finns stöd i linux). På mitt gamla jobb körde vi backup mot en virtuell bandrobot på ett stort Raid-array. Skall dock varna för att det kan vara trassligt att jobba med om man föredrar grafiska gränsnitt, här är det konfig-filer och kommandorad som gäller.

Har du bara en dator som skall backas upp kanske det inte är värt besväret dock, det är mer riktat till folk med flera datorer som skall backas upp via nätverk, med löpande schema. Kan också nämna att schemaläggningen kan tyckas bakvänd, men det är en smaksak. Jag gillar den (efter viss tveksamhet i början).

Om du inte kör Linux alls kan du ju bortse helt från ovan. Det enda andra backupprogram jag haft kontakt med var ArcServe på Netware/Windows, men det vill jag inte rekommendera ens till min värsta fiende, har förlorat många timmars sömn över det.

/Andreas
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns en del att tillgå, dessutom är det inte alltid så dyrt heller.
funderar själv på yosemite, säljs också under namnet nova.

Själv behöver jag ett program som kan hantera bibliotek, vilket yosemite klarar.

hmm, yosemite, vet inte om det är riktigt rätt stavat dock.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Barry_Lyndon: Tyvärr så har jag ingen Linux-maskin, men tack iaf.

TomasL: tackar, ska kolla på det.

EDIT:

Har kollat på Yosemite nu och det ser väldigt bra ut och uppfyller alla mina önskemål och mer därtill! :shock:

Fast med en prislapp på närmare €300 så får det nog vänta ett tag.
Skriv svar