När min bror flyttade nyligen så tänkte han slänga sina surroundhögtalare men det gick jag inte med på så de hamna hos mig.
Det är 4st + center som jag tänkte bygga nått bra av.
Jag behövde bättre högtalare till datorn så där hamnar två.
Två ska hamna i köket och centern ska bli någon typ av portabel högtalare men det är ett annat projekt.
Till saken.
Jag tittade runt lite på elfa å valde att basera mitt bygge på en TDA7052. Det finns säkert bättre alternativ men den var iaf ganska billig och fanns i lager.
Det verkar som många andra byggt liknande saker med just den kretsen så det fanns mycke att kika på hos farbror google.
Dock så funkade inte den vanligaste designen rakt av för mig. Insignalen blir för hög. Efter mycke testande fram och tillbaka har jag något som funkar ok. Lite dålig bas så jag ska byta de små kondningar till något lite kraftigare men det fanns inget bättre i gömmorna hemma nu.
Lite bilder:
Högtalarna.

Labbplattan

Ritning på ingångsanpannsingen

Helst kanske jag skulle haft en logaritmisk pot men det fanns inte på lager hos elfa och jag ville ju ha sakerna idag (lördag) så det blev en vanlig 10k pot. Jag har försökt få lite fusklogaritmik igenom att paralellkoppla ett 10k motstånd. Som sagt kondningarna var det jag hade hemma. De större jag har ger på tok för mycke bas.
Såklart är detta inte en audiofilförstärkare men det duger för mig nu.
Tips på förändringar av ingångsanpassningen mottages gärna.
Klagar ingen allt för mycke så blir det nog ett kretskort tillverkat imorgon.