Sammankoppla två vanliga telefoner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Tekko

Inlägg av Tekko »

påvissa telefoner hör man ju sej själv lika högt som personen i andra änden har jag märkt.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är när gaffeln inte fungerar och inte allt för ovanligt när det gäller (olagliga) telefoner hämtade från utlandet, och även ibland som gebort/vinsttelefoner även inom sverige. Sverige har smalare dimensionerad telefontrådar än resten av europa (detta utarbetades under WW2 och metallbrist => klenare ledningar) och dess karatäriskia egenskaper skiljer sig ganska mycket mot resten av europa och USA. varje land hade sin egen standard.

iom alla har olika dimmensionerade kablar så är det inte bara att flytta telefoner mellan dessa och tro att det fungerar - och alla telebolag tjuvhöll på att telefonen som skulle marknadsföras måste exakt passa resp näts parametrar - iom. harmoniseringen för ca 10 år sedan har lyckats hitta en gemensam nämare trots allt och med avkall på en massa landberoende kvalitetskrav så var det möjligt att göra en telefon som fungerade hyffsat i dom flesta telenäten i världen - USA är dock fortfarande lite egna... - det var det här med 'hyffsat' som man grälade med varandra i minst 10 år innan man fick igenom en standard i europa...

Många telefonktretsar använder strömstyrkan som mätparameter hur lång kabeln är och justerar sig mot allt mer kapacitiv (längre) kabel ju lägre ström samt ökar förstärkningen i motsvarande grad - beror den låga strömmen på dålig kontakt i tex telefokioskens anslutning så justerar den mot kapacitiv kabel och ökar gainet och fast det inte fins någon lång kapacitiv kabel, allt blir jättefel och man blir döv av sin egen röst... en klassiker...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Med en liten DSP borde problemet kunna lösas. Kanske därför som DECT-lurar oftas tycks fungera jättebra i detta avseende, där är det ju av nöden tvunget att inkludera DSP i någon form.

Fast det går ju att fixaanalogt också. På den tide det begav sig byggde jag ett modem med AMD 7910 (tror jag den hette) och den krävde bra undertryckning av den egna signalen. Löstes med trimpot samt att prova ut en lämplig konding för att få bryggan i balans med linan ute på landet med många kilometer ledning. Gick att få ganske hyfsad dämpning på det sättet. Bara till att börja bygga om Du vill ha en lur att vråla i utan att störa det egna örat.
Senast redigerad av Marta 15 augusti 2008, 00:33:34, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Angående "olagliga" telefoner: så vitt jag vet finns det inte längre något lagkrav på telefoner, förutom de EMC och miljöstandarder som gäller för all elektronik.

Det fanns tidigare en standard för analog telefoni, men när den gick ut (1998, eller?) så tyckte de inte att det behövdes någon ny. Kanske beroende på att telenäten inte längre är statliga...

Offtopic? Nähää... :roll: hehe
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en fundering bara. om man koppalr ihop två telefoner på detta sätt, hur får man dom att ringa? det finns ju ingen växel...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

en fundering bara. om man koppalr ihop två telefoner på detta sätt, hur får man dom att ringa? det finns ju ingen växel...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Funderat på att läsa tråden?

"om jag mins rätt är lägsta ringspänning 24 Volt AC och kan vara upp till 120 Volt ringspänning. frekvensen kan vara både 25 och 50 Hz enl. svensk standard. "
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jo så långt fattar jag, men man måste ju trycka på någon knapp för att det ska ringa i den andra. eller drar man bara på fingerskivan?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

För att få det att funka på det viset så behövs en växelstation ja.
Annars kan du väl bygga nåt som känner av om det finns nån DTMF-ton på linan, och genast peta ut en ringsignal. Eller såna pulser från gamla fingerskivetelefoner. Pulserna är ju samma sak som att lägga på och lyfta luren snabbt en gång mer än den siffra man vill slå.
karamba

Inlägg av karamba »

Faktum är att jag har en telefon med en väv på. kan den användas för att ringa, i alla fall åt ena hållet?

Bild
http://img329.imageshack.us/my.php?imag ... 783mv5.jpg
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har för mig att man genererar ringspänning med veven.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

bara en analys. i gamla kalle-anka seriealbum så hoppar kalles telefon extra mycket när joakim von anka ringer... kan det vara så att man på den gamla goda tiden själv kunde påverka hur starkt det ringde hos motparten, beroende på hur mycket man vevade upp ringspänningen? bara en fråga ;-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har för mig att den ringspänningen gick till växeln som sedan vidarekopplade samtalet. Så isåfall var det växelntelefonisten som fick en arg signal. :D

Det finns mycket intressant historia från den här tiden.
Nu för tiden verkar man ha telefoner till allt annat än att ringa med.

edit: ..iochmed de raderna så blev jag plötsligt 40 år äldre. :oops: :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Farbror Jim Andersson
(Jimmy låter helt fel på en så gammal man)

Protte
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

:rofl
Skriv svar