Att styra en motors varvtal

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hassebaski

Att styra en motors varvtal

Inlägg av Hassebaski »

Hej

Tänkte försöka få lite hjälp av folket här inne på forumet, varit och tittat runt lite och ni verkar kunna detta med styr/reglerteknik.
Det jag är på jakt efter är någon form av motor där jag på ett både enkelt och billigt sätt (om dessa två går att kombinera) kan reglera varvtalet på en motor med tillhörande växel ex synkronmotor typ G025JAB på elfa.se med en utväxling på 25/3:1 detta ger 60 varv per minut på utgående axel.Är det över huvudtaget möjligt att styra utgående varvtal ur lådan från 0-60 på ett bra sätt?

Hur gör man detta i så fall på bästa sätt?

Kanske lättare att försöka specificera mig på vad jag är ute efter.
Motor/växellåda med ett reglerbart varvtal på utgående axel ungefär 0-60, inget av dessa varvtal är heliga bara man hamnar runt dessa. Det ända kravet jag har är en utgående axel med en diameter på minst 6mm, dock gör det inget om den är grövre.
Någon form av styrning till motorn så att det går att reglera, då gärna steglöst.
Sist men inte minst måste jag ha ström till detta, detta beror självklart på vad det är för typ av motor som är mest lämpad.

Någon som har några idéer på lösningar för det har inte jag :-(

Hälsningar Hasse
H.O

Inlägg av H.O »

Vad ska du driva med den här motorn? Vad behöver du för vridmoment? Är belastningen konstant? Behöver den gå tyst?
Det ända kravet jag har är en utgående axel med en diameter på minst 6mm, dock gör det inget om den är grövre .
Motorn på ELFA har 4mm axel, men det kanske du redan sett.

Det finns lite olika lösningar men det hänger som sagt rätt mycket på vad du ska driva med den. En NEMA23 stegmotor har 1/4" axel (6.35) och fungerar ypperligt till låga varvtal men kan låta lite mycket (förhållandevis) och kräver lite mer (förhållandvis) komplicerad drivning.

En DC-motor med växellåda kan vara enklare att driva men det hänger också lite på om du behöver ha återföring (alltså reglering) eller bara "justerbart".

Lite mer info så kommer det säkert förslag!
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Synkronmotorn kanske inte är den enklaste att varvtalsreglera, motorn följer växelströmmens frekvens 100%-igt.

Är det något som ska snurra sakta ibland och fort ibland och det inte är så noga med varvtalet så är det MYCKET enklare med en likströmsmotor, t.ex 54-500-10 med tillhörande växel. 6 mm axel är det också.

Protte
Hassebaski

Inlägg av Hassebaski »

Jag så att det var 4 mm axel efter jag postat *skattar*

Eftersom jag inte redan har några tänkta komponenter till drivning, styning eller själva motor/växellådan. Så är det inget som binder mig till varken sig stegmotor, likström eller DC. Men en så låg ljudnivå som möjligt är önskvärt. Sen själva regleringen böhöver inte vara mer exakt än en vanlig dimmer till en lampa (hoppas ni förstår hur jag tänker)

6 mm axel är minsta diameter (gör absolut inget med större, så länge inte hela driften blir JÄTTE STOR :-)) på utgående axel sen en reglering av varvtalet mellan ungefär 0-60 v/min.

Drivning ser jag helst att det är 230v.
H.O

Inlägg av H.O »

OK, om den behöver gå tyst så är nog en stegmotor inte det bästa alteranativet. Vad jag menade med nogrann reglering är hur noga den behöver bibehålla inställt vartal. Jag menar om du ställer in 30rpm, måsted den hålla 30rpm då även om belastningen skulle ändras?

Och igen, vad är det du ska driva? En färgad plastskiva i en färgväxlare eller tim-visaren i Big Ben?

Varvtalet på en DC motor står direkt i relation till spänningen man matar den med och dess belastning. Vid konstant spänning och konstant belastning så håller den konstant varvtal - om något ändras så ändras varvtalet. Så är belastningen i din applikation konstant eller ändras den och hur stor är den?
Ola B

Inlägg av Ola B »

Har du kikat på att skaffa en encoder? En liten makapär du fäster på axeln på motorn som ger ut x antal pulser per varv. Rätt så smidigt om man skall varvtalsstyra eller hastighetsstyra en motor. Vet faktiskt inte vad en encoder kostar, kan tänka mig att de inte är helt billiga. Kan vara värt att kolla på. Det går också hyfsat att använda HALL sensorer om motorn har det, fast jag antar att det mestadels bortslösa motorer där du har tillgång till hall sensorer, då får du en massa besvär med kommutering av motorn istället vilket kanske inte är att rekommendera.

//Ola
Skriv svar