Nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten

Nätaggregat

Inlägg av Lundsten »

jag vill bygga om ett vanligt ATX nätaggregat så man kan ta ut all ström på samma sladd och det ska ge ca 13,8V. alltså tar man ett aggregat på 400W så ska man ju kunna ta ut ca 29A. jag vet att det finns beskrivningar på internet om detta, men vad jag har fattat så ska det bara gå att bygga om vissa aggregat. någon som har byggt om ett lr vet något om det???
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kommer inte kunna ta ut full effekt vid 13,8 V. Som bäst frå du ut den ström aggregatet är specifierat till på 12 V.

Har du tur kan du bara lura aggregatet genom att trimma 12 V-railen rejält fel (till 13,8 V). Finns det ingen trimpot till detta (troligtvis inte), så går det kanske att lura spänningsreferensen genom spänningsfallet över dioder.

Provat googla lite?
http://www.qrp4u.de/docs/en/powersupply/
Bit-tech diskussion
eham diskussion
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Är det dessutom inte så att ett ATX-aggregat är konstruerat för kunna lämna majoriteten av sin effekt på +5V, inte +12V?

I så fall kan det ju uppstå en massa andra problem också, t.e.x. för klen dimensionering av lindningar, komponenter osv.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, eller än värre - 3.3 volt är väl det som går mest i dag i en burk?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Mäter man i A så är det mest i 5v railen, men i w så är det självklart 12v.

Blir mer och mer att man övergår till 12v till fler och fler saker.

Detta är självklart inte samma på alla, men gäller för de 4 jag har hemma.

(Trött)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

"Övergår mer och mer till 12 volt" Tillexempel vad?

Går inte trenden snarare mot 3.3 och ännu lägre spänning för dom stora förbrukarna? CPU, GPU och minne? PCI är ju oftast 3.3 volts numera. Samma sak med PCCARDs.

Fast det är sant att watt-mässigt så ligger oftast 12-voltslinan på ett agg i topp vad gäller max uttagbar effekt.

Tittade på ett Antec 550, där fick man ut 24 A på 12-volten, 40 A på 5 volt och 32A på 3.3 volt.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nya grafikkort har oftast en "molex"-strömmatning extra, nya moderkort matas med en extra 12v-sladd, även den nya ATX-sladdarna(De till moderkortet) har jag för mig har ökad matning på 12v.

Det "nya" är att man även har dubbla linor med 12v i agget, en för lite okänsligare saker som pump och fläkar och en för moderkort, hdd osv.

Men jag säger inte att du har fel matseng, 3.3 blir kanske mer och mer vanligt.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Ja, det är nog sant. Prylarna går nog på 3.3 och lägre, men tar in 12 volt och switchar ner det intern i närheten av förbrukaren.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det går att ändra till 13, 8V och ta ut massor av ström men då måste man linda om lite. Här finns lite info: http://www.qrp4u.de/docs/en/powersupply/
Och här: http://www.qrp4u.de/docs/en/smps_new/index.htm är en mer avancerad ombyggnad för mera ström.
Skriv svar