Men här är det ju bilder som är hårdvaluta så...
En helt vanlig USB-sladd behövs givetvis för att göra något skoj med USB.
Och en sån här behöver man om det ska ha med SNES att göra. Det här är tyvärr en billig kopia av en amerikansk handkontroll, köpt på tradera för en 50-lapp eller så.
Sen behöver man en lämplig mikrokontroller, jag valde ATtiny45.
Så vad kan man göra med dessa? Med USB-drivern från obdev.com så kan man kanske göra sig en adapter till SNES-handkontroller för datorn. Med ATtiny45 och PLLen som genererar en klocka på 16.5MHz slipper man dessutom kristall (om man kalibrerar den).
Efter en massa caddande skickades en beställning till Olimex och detta anlände! På bilden har ett par fallit bort men det blev 12 kort.
Sidan med de stora komponenterna.
Sidan med de små komponenterna.
Här är det värt att notera ISP-kontakten. Jag tyckte det kändes väldigt slösaktigt att med alla ytmonterade komponenter sätta dit en 6-pinnars stiftlist så jag funderade och funderade tills jag kom på följande lösning.
Det räcker faktiskt med en tillböjd hylslist och paddar på kortet. Funderar väldigt smidigt och hittills har jag inte lossat den oavsiktligt mer än någon enstaka gång. Varför slösa med kortplats när man säkerligen har en liten yta längs med en kant som man kan använda?
Mjukvarumässigt ska jag inte ta åt mig så stor ära, det mesta är skamlöst stulet från lite olika projekt. Dels Objective Developments exempel och Raphaël Assénats adapter med stöd för betydligt fler olika typer av kontroller.
Motiveringen till mitt projekt var i första hand att ta tag i AVR och C. Nu känns det som jag har skapligt bra koll på C vilket underlättar nästa projekt jag har på gång. Sen är det ju alltid trevligt att kunna spela med en av de absolut bästa handkontrollerna som finns.