Backup till bilstereon

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Zwepp

Backup till bilstereon

Inlägg av Zwepp »

Hej, jag börjar bli lite trött på att behöva krångla med stereon som stänger av sig när jag startar bilen. Den dör av spänningsfallet från startmotorn.

Jag tänkte mig därför en lösning med ett 1.2 ah 12 volt batteri som backup, och en diod i serie från den vanliga batterikabeln så att inte startmotorn tallar på det lilla batteriet med.

Ser ni några fel i att göra på detta viset?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

i mina ögon så verkar det fungera, men jag vet inte vad dom andra säger.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Funkar säkert utmärkt, ha med lite grejer för laddning om det är en ackumulator du ska ha dit.
Annars kan du leta upp anledningen till spänningsfallet, om nu inte batteriet är slut eller startmotorn drar löjligt mycket ström.
Pol-skorna (med bindestreck för att minska antalet missuppfattningar) är en vanlig orsak, jag hade liknande problem en gång, och hittade spänningsfallet genom att ha på tändning och så mycket laster som möjligt.
Efter en liten stund gick det inte att hålla i den ena polskon.
Efter byte av densamma är problemet borta.
Iofs så fuskade jag med en värmekamera, men är motorrummet kallt och inte motorn igång så är det lätt att känna var det blir varmt, och laga där.
Mest tänkbart är väl pol-skorna (se ovan), anslutningar till startmotor eller var nu spänningen till "resten" av bilen hämtas, och jordanslutningar.
Eller att radion är felkopplad så konstantspänningen bryts när du drar nyckeln till startläge.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

De flesta moderna bilar brukar bryta spänning till diverse förbrukare när startmotoron går.

Koppla om så radion får spänning direkt från batteriet istället.
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

Norpan skrev:Funkar säkert utmärkt, ha med lite grejer för laddning om det är en ackumulator du ska ha dit.
Annars kan du leta upp anledningen till spänningsfallet, om nu inte batteriet är slut eller startmotorn drar löjligt mycket ström.
Pol-skorna (med bindestreck för att minska antalet missuppfattningar) är en vanlig orsak, jag hade liknande problem en gång, och hittade spänningsfallet genom att ha på tändning och så mycket laster som möjligt.
Efter en liten stund gick det inte att hålla i den ena polskon.
Efter byte av densamma är problemet borta.
Iofs så fuskade jag med en värmekamera, men är motorrummet kallt och inte motorn igång så är det lätt att känna var det blir varmt, och laga där.
Mest tänkbart är väl pol-skorna (se ovan), anslutningar till startmotor eller var nu spänningen till "resten" av bilen hämtas, och jordanslutningar.
Eller att radion är felkopplad så konstantspänningen bryts när du drar nyckeln till startläge.
Vad menar du för laddningsgrejer? Räcker det inte att låta ackumulatorn laddas av generatorn? Eller det kanske blir för hög ström?

Jag har för mig att den är kopplad på konstantström. Ibland när jag meckar med den i garaget brukar jag paralellkoppla ett till batteri med startkablar för att kunna lyssna på musik utan att dra ut batteriet så fort. Då brukar det gå att starta utan att den dör, så det lutar väl mot dålig kontakt i pol-skorna eftersom batteriet är ett helt nytt tudor.

Men jag ska se över kablarna i veckan, kanske blir ett litet spänningsfall om det är för tunna kablar med.

En till tanke är om det kan skada slutstegen med en ackumulatorlösning.
Slutstegen kommer ju då få ~10 volt från batteriet när man startar, samtidigt som de får runt 12 volt på remote ingången. kan detta orsaka någon skada?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

och dom flesta moderna bilstereos har en ingång för tändning och en ingång för minne, se till att minneskabeln(oftas den gula) har konstant +12V från batteriet. Minnet brukar inte tappas förren konstantspänningen är under 8V och går batteriet så lågt har du nog större problem än stereon.

EDIT: Detta var visst i stort sett redan skrivet, och det kom ett medd imellan med mer information. Men jag tror iallafall att du bör hitta felet istället för att bygga dig runt det.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Zwepp skrev: Vad menar du för laddningsgrejer? Räcker det inte att låta ackumulatorn laddas av generatorn? Eller det kanske blir för hög ström?
Jo precis, ett litet batteri klarar inte så hög laddström men är det en blyack så räcker det nog med ett motstånd på 5-10Ω som tål nån Watt eller så.
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Det räcker med stora kondingar istället för batteri.

Om du har några på hyllan - skall du köpa så ger ju blyaccen mest backupp för stålarna.

Gör upsen tvåkanalig.

Ha även diod/konding på minneströmmen direkt från batteriet.

47000uf gav ju 5 sekunders reservdrift har jag för mig
Minneströmskabeln klara sig med en mycket mindre

Koppla inte huvudmatningen direkt till batteriet utan ta ström från ett ställe som ger när tändningen är på utan prioritets funktionen.
Många förbrukare är kopplade via prioritets funkltionen som kopplas ur när startmotorn går.

Varför du inte skall koppla huvudmatningen direkt till batteriet har och göra med att många stereos har en ganska hög tomgångsförbrukning fast du stänger av den.
Kan vara runt 100mA.
Zwepp

Inlägg av Zwepp »

problemet löst :D

Det var i matningskabeln till tändningslåset, det blev ett spänningsfall när man drog solenoiden till startmotorn. Antagligen dålig kontakt, men jag var lat och satte den direkt på batteriet istället, jag såg att man inte skulle göra så men jag provar ändå. I annat fall får jag väl göra om det igen.
Skriv svar