Jag är ny både här på forumet och även ganska grön vad gäller elektronik. Jag har pluggat en del datavetenskap och i det ingick mikroprogrammering och en hel del om logik osv, men det var mest teoretiskt. Jag började komma igång med att löda saker först för ca ett halvår sen.
Grön ja... Jag har länge velat bygga en krets som simulerar PacMan i minimalistisk form. Dvs: ca 4 x 5 lysdioder där man styr en gul punkt i en labyrint, äter upp alla gröna punkter och aktar sig för 1-2 röda spökpunkter. Tills nyligen trodde jag att jag antingen skulle bli tvungen att löda alla grindar själv, eller anlita en fabrik att bygga ett chip åt mig.

Sen hörde jag talas om FPGA:er och CPLD:er och min lycka var gjord. Sen hände följande:
1. jag köpte en utvecklingsplatta för Xilinx CPLD (xcr3064xl med 1500 grindar). (<--ca en vecka sedan)
2. jag hittade det här forumet.
3. jag hörde här talas om PIC-programmering.
Hade punkt 3 kommit tidigare skulle jag nog inte utfört punkt 1.
Min plan nu är att göra en handhållen enhet med 5 x 7 ytmonterade röd/grön-lysdioder, 4 (el 5) knappar, en ytmonterad programmerad cpld, något sött knappbatteri eller så, allt på ett cd-skiv-stort hemmaetsat kretskort, vackert inhyst mellan två snillrikt ornamenterade plexiglasskivor.
Jag måste i princip lära mig göra allt, men det ska nog gå (tvivlaren kan besöka sidan för mitt förra projekt Pong

Senaste nytt: Jag lyckades just med alla stegen i att programmera min CPLD, dvs inkoppling och överflyttning av program osv. (2 switchar.. AND-grind.. 1 lysdiod)
OK, ni får höra mer när jag kommit längre.
/DennisD7