Bil utan ström!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lundsten

Bil utan ström!!

Inlägg av Lundsten »

Har en Passat 98. i bland när man ska iväg så kan det vara helt slut på ström efter 2 dagar, och ibland kan den stå i en vecka utan att man märker någonting. vad kan det vara för fel? har kollat så inga lampor lyser och stereon verkar vara ok. vet inte om det kan vara något med larmet för dioden som ska blinka gör inte det men larmet funkar endå. kanske det kan vara det som har med saken att göra men då borde det ju bli slut på ström hela tiden. någon som har ett bra förslag???
puttiplatt2

Inlägg av puttiplatt2 »

Prova att rengöra batteriet uppe vid polerna först. Det ska vara torrt och rent. Sedan kopplar du in amperemetern och plockar ur säkringarna, stoppa tillbaka dem en efter en tills du får utslag på ampmetern. Normalt sett är det bara larm och klockan som ska dra ström.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Likriktar dioderna i generatorn kan ibland läcka och orsaka tömning av batteriet. Läckaget kan variera med temperaturen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har samma problem på min kärra från '85. Bytte batteri i somras p.g.a. detta i hopp om att bara var det som var kasst. Men nu har det kommit tillbaks igen. Har kastat ut larmet eftersom det var det enda som drog smygström, men det var tyvärr inte boven i dramat.

Andys förslag bör jag kanske kolla upp... :humm:
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

jag hade samma problem med min Passat V6 98 . Det som var problemet för mig var bilradion som jag hade monterat in själv. med en adapter försvann problemet. Det kan vara värt att kolla
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är bara att plocka fram amperemetern och leka detektiv.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jo, det har jag gjort, men mina detektivskills var väl inte på topp just då :?

Ett tips är ju att mäta spänningsfallet över säkringarna, så slipper man göra något större ingrepp än att öppna säkringslocket :wink:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om du mäter spänningsfallet över säkringarna så kan du inte se hur mycket ström dom grejorna tar som inte är kopplade över någon säkring! Ett exempel är generatorn, den är inte säkrad, vissa delar av larminstallationer lika så. Det enklaste är att koppla av minus polen på batteriet och sätta in en ampere mätare i mellan batteri polen och kabeln. Sen kan man lossa försiktigt på säkringarna en efter en och ge akt på utslaget. När (om) säkringarna inte ger någon ledtråd får man börja koppla bort kablar en åt gången tills strömmen slutar flyta.
Skriv svar