Timer som kan räkna ner från 5:05 till 0

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Tack Jimmy! :D Ska försöka fortsätta själv härifrån... Skriver här på forumet senare när jag kommit lite längre.. :)

EDIT: Kom på en liten fråga nu när jag tittat mer på detta... Var kan jag köpa 74LS48N och 74HC190 kanske räcker med att det är 7448 och 74190? Jag vet inte men har försökt söka på elfa och google men utan något resultat... Så hur ska man få tag på dessa..?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

74LC190 och CA3161 (i princip samma som 7448) finns på Elfa. :)

Bokstäverna efter 74 är inte så viktiga i det här fallet.

Nu lärde jag mig en ny grejj: Elfas sökfunktion klarar "wildcards", dvs:
74*190
Stjärnan betyder "ett eller flera okända tecken".
Jag visste inte att Elfas sökfunktion klarade det. :D
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Ok, jag letade men hittade dom inte där.. :P Tänkte testa med wildcards men tänkte att det säkert inte funkar.. haha men bra att veta! Ja köpte 74HC190 och 4511B på elektrokit igår så väntar på dom nu.... :) Och om det är är intresse att veta så har bestämt mig för att använda en 555a för att få fram en ganska exakt 1hz signal.
mares

Inlägg av mares »

JimmyAndersson:

Pin 12 MAX/MIN ger en fast signal ut eller en en puls ut när den når 0? Är det den som i såfall ska "pulsa" nästa "siffra"? alltså pin 12 in på pin 14 på nästa?

Kan man inte använda pin 12 för att slå av det man har igång under nedräkningen? om start aktiverar en hållkrets så borde det väl räcka med en puls för att bryta hållkretsen?
Hållkretsen kan väl då "ge" strömmen som behövs till klockan med kanske?
Jag ser din idé om att mäta alla utgångar till LED displayen för att konstatera 00 men om man som jag vill göra en klocka som kan räcka ner från 90min och neråt så stöter man ju på patrull vid 88... går säkert att få in en logik till men det börjar bli att gå över ån efter vatten då?

Har försökt att leta efter pulsdelare som gör det möjligt att dela 50Hz eller 25Hz(halv likriktarbrygga?) till en trevlig 1Hz men inte hittat något i princip, jag vet ju att de finns :) jag har sett dem i Elfa katalogen men hittar dem inte på hemsidan(har ingen katalog längre)

Frågvis är man ;) jag blev sugen på att testa att bygga ihop en för lärandets skull!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Pin 12 MAX/MIN ger en fast signal ut eller en en puls ut när den når 0? Är det den som i såfall ska "pulsa" nästa "siffra"? alltså pin 12 in på pin 14 på nästa?"

Jag har för mig att det är pin 13 (Ripple Clock Output) som ska till pin 14 på nästa. Pin 12 ger en puls när den nått till 9 och man vill ju att nästa siffra ska uppdateras när den första siffran är 0 igen. Annars blir det t.ex: 16, 17, 18, 29.

"Kan man inte använda pin 12 för att slå av det man har igång under nedräkningen? om start aktiverar en hållkrets så borde det väl räcka med en puls för att bryta hållkretsen?"

Jag hänger inte riktigt med på hur du menar. Men det mesta går att fixa med logik-kretsar, så det går säkert. :)

edit: Jo nu hänger jag med. Det går fint att göra så.

Problemet med 90min kan man lösa på samma sätt som min tidigare idé. Den utgången som är 5V när man nått till åtta men som är släckt när man kommit till 9, kopplar man till en inverterare och sedan till samma AND-grejj som de övriga utgångarna är kopplade till. Svårt att förklara med ord, men du kanske förstår.

Ett sätt att dela med 50 är att använda en räknare även här, med de 50Hz som klockpuls. :)
Nedräkning från 50 till 0 som ger en puls vid 0. Då får man ju 1Hz. Nackdelen är att det går åt några IC-kretsar, så en färdig pulsdelare är förstås smidigare. Tyvärr kommer jag inte på någon kretsbeteckning för en färdig delare nu på rak arm.

Det är kul med logik-kretsar. Typ färdiga byggstenar som kan användas i olika kombinationer för att få något helt annat. :)
Skriv svar