Brummande basförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

jogle skrev:Jag har bara en stor elektrolyt på 7800 uF 100V. På den har jag 101V DC och hela 222V AC!!!
Trafon lämnar 77V AC.

//Glenn
Billiga multimetrar halvvågslikriktar bara inspänningen och lägger på en korrigeringsfaktor på AC-området så därför visas skumma värden om det finns en likspänning.

Halvvågslikriktat medelvärde = sqrt(2) / pi * RMS-spänningen

101V * pi / sqrt(2) = 224V

Så där är förklaringen till det.

"Sedan så måste det vara något annat än 2N3055 i slutsteget, den vanliga tål bara 60 V men jag tror det funnits en specialversion som tål 80 V men 100 V+ tror jag inte. "

Det står i slutet att de är "select" så de har suttit med curvetracer eller nån egen mätjigg för att mäta genombrottsspänningen på dem och bara tagit de finaste exemplaren :wacko: Det var visst vanligt att man gjorde sånt förr... Men det verkar ju som att de använt olika transistorer under modellens existens - exempelvis de aningen mer lämpliga MJ15024 och 2N3773.
jogle

Inlägg av jogle »

Kylspray - Guds gåva till mänskligheten!

Det tog mig 20 sekunder att lokalisera felet. En FET transistor, 2N4360, vilken jag inte lyckades få tag i, men däremot 2N5462 som enligt manualen ska funka som ersättare. Hoppas så...

//Glenn
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det borde nog inte vara nåt problem om manualen säger att det är OK. Det är inte alls en särskilt kritisk komponent.
jogle

Inlägg av jogle »

Häpp!
FET:en är bytt. Bruset är borta. Nästan...
Jag vet inte om det har någon betydelse men ett brus kvarstår. När man har stängt av stärkaren, då börjar den tömma ur sig en massa vitt brus...
Skriv svar