7seg utan punkt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

7seg utan punkt

Inlägg av HåkanO »

Hej
Fick tag på 4 st stora 7-segment displayer på tradera. 97 kr med frakt är ett bra pris :)
Tyvärr fanns det ingen punkt i dem fast det såg ut så. Eftersom jag ska ha dem till mitt "effektförbrukning i realtid i huset" projekt behöver jag en punkt
0.01-9.99kW.

Vad tror ni? Är det väl optimistiskt att helt fräckt borra ett 5mm hål där punkten är hoppas på turen och stoppa i en 5mm röd led. Eller ska jag klämma in två tunna trådar och limma fast en diod på rätt ställe. Allt ska ju sitta under rödfilter.
mvh/Håkan



Bild
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7039
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Kan du inte bara lägga en lysdiod mellan två moduler?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Ytmonterad led, två kablar och superlim, du ska ju ha dessa under filter i alla fall. Du skulle ju kunna slipa i plasten så den ytmonterade ligger i samma höjd som resten.

Lägger man punkten mellan så ser proportionerna skumma ut.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Jag skulle prova att borra bakifrån men inte helt igenom... men det beror på hur punkten verkar vara, är den målad/tryckt eller ser det ut som att det är samma diffusa material som segmenten? Som alternativ 2 skulle jag montera en 10mm diod mellan modulerna...

/PeterH
thompa89
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 november 2006, 23:54:25
Ort: Linköping

Inlägg av thompa89 »

Annars kan du måla en punkt på filtret.
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Tack för svaren
Måla blir inget bra då syns den inte när det är mörkt.
Eftersom jag har en över provar jag nog att borra bakifrån som PeterH säger pricken ser ut att vara samma material och struktur som segmenten. Borrar jag någon 1/10 mm i taget kan jag nog se om jag närmar mig någon ledning.
Har jag tur och inte borrar av någon kanske jag till och med kan få lysdioden att lysa igenom den sista mm så punkten liknar segmenten.
Misslyckas jag lägger jag en ytmonterad ovanpå min reservdisplay

Trodde alla 7seg hade en punktdiod.

Håkan
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Tips: om du "borrar" med ett 6-8mm frässtål så får du plan botten = bättre ljusspridning i pricken...

/PeterH
Användarvisningsbild
HåkanO
Inlägg: 506
Blev medlem: 25 juli 2006, 18:02:45
Ort: Falun

Inlägg av HåkanO »

Hade ingen fräs så det fick bli en vanlig borr. Ungefär halvvägs ner hittade jag koppar :D . Ändå kunde jag lysa genom hela displayen med en stark ficklampa. Skumt. I alla fall borrade jag vidare och till min förvåning fungerade alla element. Och resultatet var som bilden visar lysande. Ändå har jag en ganska ljussvag LED. (lyser rödare i verkligheten).

Ska slipa av kanterna så jag kan sänka ner dioden i hålet och en klick varmlim över så....... :)

Håkan

Bild
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Se så fint det blev :D Grattis till en lyckad modifiering!

/PeterH
Skriv svar