Frågesport!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
evert2

Inlägg av evert2 »

Kan det va en foton....ingen massa....knappt 3*10^8 m/s....energin beror väl på våglängden.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jo den har massa. Ljus ändrar riktning när det passerar nära något tungt. tex. en stjära.
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

RÄTT!!

Svar:
Namn: Foton
Massa: 0
Hastighet: 299 792 458m/s
Energi :0

Fotonen har ingen energi! Men den har rörelse energi. Om man tar hedliga E = mc^2. Så tar man massa/energi( eller energi/ massa, kommer inte ihåg). Och 0/0 måste man vara försiltig med.
Senast redigerad av Nutrino 13 januari 2005, 00:23:38, redigerad totalt 3 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur förklarar du rörelseenergi utan massa?
Användarvisningsbild
Nutrino

Inlägg av Nutrino »

den rör sig ju (Jag vet inte riktigt, men den har rörelseenergi). Men den har ingen massa det är därför den rör sig i ljusetshastighet.

edit: Jag hittade det här: Gravitonen påverkar inte fotonen.

Läs det här: Den speciella relativitetsteorin anpassade ekvationerna, som användes till att jämföra mätningar av olika rörliga kroppar, till ljusets konstanta hastighet: detta fick till konsekvens att fysiker inte längre kunde betrakta rum och tid separat, utan endast som ett enhetligt fyrdimensionellt system, "rumtid", som var indelat i "tidsliknande" och "rumsliknande" riktningar olika beroende på observatörens rörelse. Den allmänna teorin tillade att närvaron av materia "krökte" den lokala rumtidsmiljön, så att synbarligen "räta" linjer genom tid och rum har de egenskaper som vi anser att "krökta" linjer har.

Det betyder att det ser ut som att ljuset kröks men det gör det inte. det är en skenbild som betraktas av observatören.
Lallas

Inlägg av Lallas »

foton

foton [-to:´n] (av grek. phas 'ljus'), ljuskvantum, det elektromagnetiska fältets minsta energikvantum. Fotonens energi är E=hm, där h är Plancks konstant och m fotonens frekvens. Fotonens rörelsemängd är hm/c, där c är ljushastigheten i vakuum. Ljus (liksom annan elektromagnetisk strålning) har enligt kvantteorin såväl våg- som partikelegenskaper. När det passerar ett gitter uppvisar det ett interferensmönster enligt vågteorin. Ljuset karakteriseras då av våglängd (k), eller frekvens (m=c/k). Om ljus med minsta frekvens mo faller mot en metallyta emitteras elektroner (fotoeffekt). Det infallande ljuset kan då uppfattas som en ström av ljuspartiklar, var och en med energi E=hm.

Den slutgiltiga bekräftelsen på fotonens partikelegenskaper kom med tolkningen av fotoeffekten och Comptoneffekten.

från NE.se
evert2

Inlägg av evert2 »

RUMMET är krökt men inte ljuset således... :shock:
evert2

Inlägg av evert2 »

ok, får jag fråga nu....ja vill, ja vill......OK då eftersom ni tjatar.... :D
FRÅGA 21
Hur mycket ström kan utgången på logikgrind i 74AC-seriendriva och sänka? OBS inga specella drivkretsar i serien eller "open drain", bara "vanliga" utgångar!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En "vanlig" 74ACxxx kan både driva och sänka 24mA

Jahapp. Då har jag två innestående frågor då :D
men jag komemr bara på en...

Fråga 22

Vad är det för gas som bildas i marknivå vid exempelvis blixtnedslag, vilken kemisk reaktion äger rum, och hur påverkar denna gas djur, människor och växter?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Kan de va' ozon? Vet inte svaret på delfrågorna dock ...
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Kallas det inte för marknära Ozon?, och det är väll skadligt för djur, människor, växter etc..`?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är inte fel, men jag vill ha alla svar, och lite mer exakt på påverkningsfrågan ;)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Syremolekylerna splittas av den höka spänningen. Samma sak händer i kopieringsapparater och svetsar. När de lösa syreatomerna reagerar med en annan syremolekyl (O2) blilr det ozon (O3). Denna gas är kraftigt oxiderande. Det gör den cancerogen. Den används bla. för att döda bakterier.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Det "luktar" ozon när jag använder min Philips sunbox. Beror det på att det är någon form av högspännings rör i den?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Antagligen har det med UV-ljus att göra. Det är det som bildar ozonlagret uppe i atmosvären.
Skriv svar