Tja jag har två datorer, en som inte är min men jag har haft den till det att jag kunnat köpa en egen.
>//
Det jag menar med att flytta register är att jag har Windows xp på båda men installerat ett program på ena som jag saknar cd till, men skulle vela ha på denna dator istället.
//<
Microsoft publiser är programmet jag vill flytta över.
Jag äger licens men ingen cd.. Då den inte var inkluderad i paketet.
Jag har iövrigt flyttat data från ena hårdisken till den andra och sedan ändrat "installer path" i regedit. Det var enkelt men nu när detta handlar om "Windows komponent" så undrar jag om det går.. Eller om det bara är att skita i det.
Uppskattar alla svar.
flytta register från en hdd till en annan..
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Så länge du har licens så brukar det inte vara några problem att få en CD-skiva av tillverkaren. Läs på licensavtalet vad det står. Ska det följa med en skiva så har du rätt till en.
Förresten, hur har du tänkt installera programmet till den nya datorn utan skiva? Kopiera fil för fil?
Att överföra delar av registret från en dator till en annan gör man såhär:
1) Starta regedit på den "gamla" datorn. Markera det du vill överföra till den nya. Högerklicka och välj "Exportera".
2) Flytta över den filen (som skapades när du exporterade) till den nya datorn. Dubbelklicka på den så läggs den till i registret. Starta om Windows.
Klart.
Överför inte *hela* registret från en datorn till en annan. Det kan bli ganska konstiga fenomen då. Välj bara det som behövs till programmet.
Förresten, hur har du tänkt installera programmet till den nya datorn utan skiva? Kopiera fil för fil?
Att överföra delar av registret från en dator till en annan gör man såhär:
1) Starta regedit på den "gamla" datorn. Markera det du vill överföra till den nya. Högerklicka och välj "Exportera".
2) Flytta över den filen (som skapades när du exporterade) till den nya datorn. Dubbelklicka på den så läggs den till i registret. Starta om Windows.
Klart.

Överför inte *hela* registret från en datorn till en annan. Det kan bli ganska konstiga fenomen då. Välj bara det som behövs till programmet.

Om det kom förinstallerat på en dator så har du troligen en OEM-licens, den får bara användas på den dator den levererades med. Det är anledningen till att dom inte skickar med någon skiva, bara en recoveryskiva som kan återställa hela datorn inklusive os och program (ibland måste man själv bränna recoveryskivan)