Timer som kan räkna ner från 5:05 till 0

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Scorpiion

Timer som kan räkna ner från 5:05 till 0

Inlägg av Scorpiion »

Hejsan hade tänkt att försöka göra en timer som kan räkna ner från 5:05 minuter ner till noll och när det når 0:00 ge ifrån sig någon form av signal eller dyligt. Detta hade jag tänkt att visa på 7-segments LED display... Om detta går att göra utan en microkontroller så skulle det uppskattas. Så om du/ni har några förslag på hur man kan fixa detta så är jag tacksam... :)

Tillämpningen är timer för bordshockeyspelet på jobbet... :D
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Nästan så det är värt att lära sig uC för att göra en sådan apparat, blir mkt enklare.
Men annars kan jag tänka mig något baserat på en CD4060.

Edit: Jimmy skrev samtidigt :)
Men jag håller inte med, onödigt mycket jobb att bygga detta med logik.
Senast redigerad av PHermansson 5 augusti 2008, 21:21:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det går utan större problem att fixa utan microkontroller.
Faktiskt så tycker jag sånt här är roligare att bygga utan microkontroller. :)

Man kan bygga den av logik-kretsar. Som grund kan man använda en 74190 och en BCD-avkodare (t.ex CA3161) per siffra. Det finns räknare i 40-serien också. Då ska du leta efter "Naturligt binärkodad decimal-räknare". Det kan även stå "NBCD-räknare".

Sedan behöver du en klocka. Det finns många sätt att göra en klocka. En metod är att göra en CPU (clockpuls-unit i det här fallet) är med en inventerare (också en logik-krets) och en "klockkristall" på 32,7680 kHz som man "skalar ner" till 1Hz. En annan idé är en transformator som kopplas till vägguttaget. Där finns 50Hz. Delar man det med 50 (t.ex med ytterligare en räknare eller shiftregister) så får man ju 1Hz.

Frekvensen "i vägguttaget" varierar lite, men för bordshockey borde det fungera fint ändå.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

@PHermansson

Anledningen till att jag inte vill blanda in microkontrollers är att jag dels inte har det som behövs för att programera dom mm sen så ska jag läsa om de snart på universitet och väntar då med att köpa saker tills jag vet lite mer...

@JimmyAndersson

Låter väldigt intresant!! :) Måste bara fråga om du orkar förklara lite mer ingående..? Vill helst inte blanda in något vägguttag då det känns onödigt och lite dumt. Har tillgång till lite olika kristaller på jobbet då jag jobbar på en radioverkstad. Kan nog få lite hjälp av dom andra (sommarjobbar) men är ju min idé så tänkte få lite kött på benen. Om du kunde ge lite förslag på kretsar så skulle det uppskattas mycket! Och gärna en liten förklaring hur det "ska fungera" rent teoretiskt om du förstår vad jag menar... :)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Har du kollat hur de föreslagna 4060, 74190 och CA3161 fungerar? Har du sökt på Google?
Får bju på min första säkträff iaf:
http://www.coolcircuit.com/circuit/timer_4060/
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Nej har inte hunnit gjort de än men tack för sökträffen.. :P Började och titta lite efter dom på elfa men hittade bara en av dom och den stod de hade utgått... Men har som sagt inte hunnit titta så mycket än.. :)

Edit: Stressade lite när jag började titta på elfa så jag glömde bort att titta efter 4060 på elfa... Hittade den! :P
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Scorpiion:
Krets-förslag gav jag i mitt förra inlägg. :wink:

Eftersom jag i princip bara använder logik-kretsar ur 74-serien så fortsätter jag på det spåret här:

74190 är en räknare som har fyra utgångar där tal mellan 0 - 9 presenteras i binär form. Dvs:

0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 osv..
0100
0101
0110
0111
1000
1001 = 9

CA3161 ser till så att dessa "binär-tal" görs om till 7st utgångar där varje styr ett streck i en LED-siffra (det finns ofta 4st sådana i bl.a klockradios).

Sedan är det bara att ge 5V eller GND till varje ingång på räknaren, så att den börjar räkna vid 5:05. En ingång sköter om den ska räkna ner eller upp.

För att få ett larm vid 0:00 så kan man använda en AND-grind. Den fungerar så att utgången blir hög (5V) när alla ingångar är höga (5v). Så då kopplar man helt enkelt varje ingång till rätt utgångar på CA3161, dvs när de streck lyser som gör att det blir en nolla på varje.

Det är hela principen. :)

När det gäller klockan så tror jag nästan att du inte behöver just en "klock-kristall" även om de är mer exakta än andra lösningar. Eftersom den bara ska räkna i 5 minuter så hinner den inte gå så speciellt mycket för fort eller sakta även om du använder en annan lösning som klockpuls.

En sak som slog mig:
Oftast så finns ju färdiga lösningar på det man söker (även i det här fallet), men man vill bygga bara för att det är roligare att göra något eget. Men jag får en känsla av att du nästan vill ha ett färdig schema... och då blir det ju inte speciellt eget. :wink:
Premix

Inlägg av Premix »

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tveklöst. :)

Man kommer aldrig under det priset hur man än bygger.

Bara om:
Knappar: 10kr
Display: 10kr
IC-krets(ar): 10kr
Skal: 5kr
Sladdar/kretskort: 5kr
Batteri: 4kr

Möjligen att man kan hitta ett batteri för 4kr, begagnade knappar för en tia och IC-samples, men resten är smått omöjligt. Dessutom skulle man bara tjäna en femtioöring. :D

Men nu bygger man ju förstås inte sånt här själv för att spara pengar, utan för att det är kul och för att kunna få en lite personlig touch på det hela.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Nej jag vill ju göra den själv inte köpa nått färdigt, då kan man lika gärna använda mobilen... Och angående pris så är det väl oftast/ofta så att det inte är billigare att bygga själv.. Det var den informationen som jag fick nu som jag sökte! :) Jätte bra beskrivet!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

@JimmyAndersson och Premix

Ni jämför priser med fel typ av display för att Scorpiion skrev att han ville bygga en LED display.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har inte jämfört något. Jag listade bara vad grejjerna skulle behöva kosta för att komma under 44,50kr. :)

Scorpiion:
Har du Eagle och möjlighet att göra kretskort?

Efter mitt första inlägg så började jag faktiskt på ett schema, bara för att jag inte kunde låta bli. :)
Men eftersom jag håller på att packa inför en flytt så vill jag inte lova när det blir klart. Jag fortsätter på det lite då och då när jag vill ta en paus från packandet, så det kan ta allt mellan en kväll till två-tre månader.

Har du kollat något på vilka LED-displayer du ska använda eller hur du ska göra klockpulsen? Det är ett måste för att jag ska göra klart schemat. :wink: Sedan rekommenderar jag att du tittar i databladen för kretsarna jag skrev tidigare.
Scorpiion

Inlägg av Scorpiion »

Jag har eagle på datorn men inte tillgång till att etsa kretskort... Fast har tänkt att skaffa det snart men flyttar nu nästa helg till Umeå där jag ska plugga, tänkt att börja inhandla lite mer såna saker när jag är på plats.. Kan ju vara så att innan jag kommit så långt så att det är dags för att sätta ihop det hela så kanske jag skaffat det.. :P Jag har funderat på att köpa det som Kjell har... Hoppas och tror att det är bra grejer.. :)

Har inte hunnit kolla så jätte mycket då jag jobbar fulltid och tränar mycket när jag kommer hem men hade tänkt att printa ut databladen nu för att försöka läsa igenom dom. Angående LED-display så har jag inte tänkt så mycket mer än att min första tanke var 7-segments LED display som jag har ett gäng här hemma.

Skulle gärna titta på de du gjort sen även om jag samtidigt vill "göra själv" hehe :P kan vara så att jag inte kan göra det själv men vill gärna försöka. :) Men tips/ledtrådar är ju aldrig fel.....
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Där sa du lösenordet. :D

Ett litet smakprov:

Bild

Det behövs tre sådana uppsättningar. En för varje siffra.
Sedan är det egentligen inte så mycket som fattas.
Tänk på att ena sekund-siffran bara ska kunna visa 0 - 5. :)

Det vore helt klart roligast om du fixar resten själv, så jag pausar schema-ritandet.
Men det är bara att fråga om det dyker upp frågetecken. :)

edit: Det blev en 7448 istället för CA3161 i schemat. Hittade inte den sistnämnda i Eagle, men jag har för mig att båda har samma pinout. :)
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Annars kan man ju göra det med en CPLD tex en sån här.

De är dock svinaktigt dyra på ELFA. En XC9572 kostar 54 spänn om man köper dem från Avnet. Dessutom behövs en oscillator som ger någon lämplig frekvens tex 32.768kHz.
Skriv svar