Scorpiion:
Krets-förslag gav jag i mitt förra inlägg.
Eftersom jag i princip bara använder logik-kretsar ur 74-serien så fortsätter jag på det spåret här:
74190 är en räknare som har fyra utgångar där tal mellan 0 - 9 presenteras i binär form. Dvs:
0000 = 0
0001 = 1
0010 = 2
0011 osv..
0100
0101
0110
0111
1000
1001 = 9
CA3161 ser till så att dessa "binär-tal" görs om till 7st utgångar där varje styr ett streck i en LED-siffra (det finns ofta 4st sådana i bl.a klockradios).
Sedan är det bara att ge 5V eller GND till varje ingång på räknaren, så att den börjar räkna vid 5:05. En ingång sköter om den ska räkna ner eller upp.
För att få ett larm vid 0:00 så kan man använda en AND-grind. Den fungerar så att utgången blir hög (5V) när alla ingångar är höga (5v). Så då kopplar man helt enkelt varje ingång till rätt utgångar på CA3161, dvs när de streck lyser som gör att det blir en nolla på varje.
Det är hela principen.
När det gäller klockan så tror jag nästan att du inte behöver just en "klock-kristall" även om de är mer exakta än andra lösningar. Eftersom den bara ska räkna i 5 minuter så hinner den inte gå så speciellt mycket för fort eller sakta även om du använder en annan lösning som klockpuls.
En sak som slog mig:
Oftast så finns ju färdiga lösningar på det man söker (även i det här fallet), men man vill bygga bara för att det är roligare att göra något eget. Men jag får en känsla av att du nästan vill ha ett färdig schema... och då blir det ju inte speciellt eget.